Hi! Welcome Back and Stay Tune! Taipingmali (tm) - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Taipingmali (tm)

Taipingmali (tm)


‘Failure to build spiritual strength from young will produce callous citizens’

Posted: 26 May 2016 09:13 PM PDT


TAIPING: The Sultan of Perak, Sultan Nazrin Shah said the country would be producing 'robotic' individuals who function in a mechanical manner if spiritual strength were not built in them from an early age.

"Internal strength including spiritual is the main bastion to prevent and protect mankind from easily succumbing to lust and greed.

"Internal and spiritual strength will avoid mankind from committing acts that are against the principles of humanity, against the law and against religious teachings," the sultan said in his speech at the state-level Teacher's Day celebration 2016 at Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah, here, yesterday.

At the event, Sultan Nazrin presented the Perak Distinguish Teacher Award to Abd Majid Yusof, 62, former head of the Management Division, Perak Education Department.

The sultan said the Cabinet Committee had in 1979, resolved to emphasise on the importance of inculcating noble values through the national education system.

He said the (Cabinet Committee) report also stressed on the importance of producing a united, well trained and disciplined people, besides the importance of moral education.

"The report indicated that the goals and aspirations of our national education system would not be achieved if these were not based on noble values."

To build a society with noble values, Sultan Nazrin said, the achievements of a school should not be measured too much in terms of quantity or marked by obsession for excellence.

He said this was because producing individuals with noble souls was more important than producing individuals with mere academic excellence.

"The higher the academic qualification of a person, the bigger the responsibility given, thus the greater need for the person to be anchored with noble values."

Sultan Nazrin said although the country had the National Education Blueprint 2013-2025, aspects related to noble values should not be sidelined, especially at a time when the world was increasingly influenced by materialism.

On the Teacher's Day 2016 theme of 'Teachers as Nation Builders', the sultan said it portrayed educators' role as community architects and social engineers in building a successful and glorious nation.

"Not all students will end up as president or prime minister, or court chief judge, university vice-chancellor or chief executive of a renowned company.

"Nevertheless, each student can be moulded to be an invaluable asset and patriotic citizen to the nation."

At the event, Sultan Nazrin also expressed his appreciation to all teachers for their services and contributions to nation-building, and prayed that their good deeds would receive divine blessings.

"Behind our success, were teachers who tirelessly, patiently, diligently, honestly and sincerely taught, guided, encouraged and inspired us," he said. — Bernama



Sent from Samsung tablet.

Isu deklarasi rakyat sampai ke puncak

Posted: 26 May 2016 05:39 PM PDT

Kelmarin, pendedahan seorang pengatur cara komputer telah mengejutkan politik tanah air.

Azharuddin bin Othman 30 tahun mendedahkan bahawa seorang penyokong mantan perdana menteri yang dikenali sebagai Ratu Naga telah menghubungi beliau untuk mendapatkan data pengundi PRU 13.

Data tersebut mengandungi jutaan nama, alamat dan maklumat lain yang diperlukan deklarasi rakyat.

Pada mulanya deklarasi tersebut menghadapi masaalah jumlah tanda tangan yang rendah. beberapa orang aktivis berselisih pendapat mengenai angka, namun segala permasalahan selesai dan mereka mendakwa telah dapat sokongan dan tanda tangan berjumlah 1.2 juta rakyat.

Kini dengan pendedahan kelmarin jelas telah mmbuatkan deklarasi rakyat 1.2 juta sudah boleh dibakul sampahkan.

Nasib baik deklarasi tersebut tidak dapat diiserahkan kepada pihak Istana Negara. Maka selamatlah mereka walaupun deklarasi tersebut telah siap sepenuhnya.

Andai kata deklarasi tersebut telah sampai ke istana, jawabnya panas bontotlah. Ia akan memberi impak besar kepada mereka. Mereka boleh di dakwa kerana cubaan menipu rakyat dan menipu Agong.



Isu Rasuah, Seks : Rafizi Diingatkan Jangan Main “Kong Kali Kong”

Posted: 26 May 2016 04:44 PM PDT


KUALA TERENGGANU, 26 Mei – Naib Ketua Pemuda UMNO Negeri Terengganu, Datuk Dr Najmil Faiz Mohamed Aris mengharapkan agar Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli akan mengotakan janjinya untuk membuat laporan kepada pihak berkuasa pada Isnin depan berhubung dakwaannya tentang salah laku rasuah, seks yang berlaku di dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor yang diterajui oleh PKR hari ini.

Beliau juga mengharapkan Rafizi tidak akan berdolak dalih atau 'kong kali kong' dan memberikan seribu alasan untuk tidak membuat laporan tersebut pada tarikh yang dijanjikan itu.

"Saya berharap Ahli Parlimen Pandan tidak berdolak dalih lagi berhubung laporan yang mahu dibuatnya pada Isnin ini berkenaan salah laku rasuah yang berlaku di mana ianya melibatkan kakitangan awam di dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.

rafizi kong kalikong

"Sepatutnya, sebagai ahli politik yang memperjuangkan intergriti dan sebagainya, Rafizi lebih awal buat laporan kepada pihak berkuasa tentang isu salah laku ini sebaik saja beliau tahu dan ada bukti tentang salah laku rasuah tersebut tanpa perlu merujuk kepada presiden parti dan sebagainya.

"Mungkin juga perkara ini akan didiamkan oleh Rafizi sekiranya perbualannya melalui aplikasi whatsapp itu tidak terdedah dan diketahui umum", ujarnya kepada UMNO-Online di sini.

Bagaimanapun jelas beliau setelah perbualan dalam whatsapp yang didedahkan kepada umum melalui media sosial baru-baru ini dan juga setelah didesak dan diberi kata dua oleh UMNO Selangor, barulah beliau akhirnya mahu membuat laporan polis.

Sementara itu tegasnya, isu skandal rasuah dan seks yang didedahkan oleh Rafizi itu membuktikan bahawa kegagalan pembangkang dalam usaha untuk mengekang isu-isu rasuah yang berlaku di dalam pentadbiran kerajaan negeri.

"Kalau selama ini, pembangkang seringkali menuduh kerajaan BN sebagai kerajaan rasuah dan korup, namun hari ini kita dapat lihat bahawa pentadbiran negeri yang ditadbir oleh kerajaan pembangkang juga tidak dapat lari dari isu skandal rasuah.

"Ini juga menjadi satu indikator di mana perlaksanaan dalam usaha pencegahan rasuah di bawah pimpinan kerajaan pembangkang juga seolah-olah tidak berkesan dan tidak dipandang serius, di mana sekiranya perbualan whatsapp Rafizi ini tidak terdedah kepada umum, barangkali kes-kes rasuah yang melibatkan kakitangan awam itu akan senyap begitu saja," tegasnya.

Rafizi Ramli yang juga merupakan Setiausaha Agung PKR, membuat kenyataan beliau akan membuat laporan kepada SPRM berhubung dakwaan skandal rasuah 'wang dan wanita' dalam rundingan dengan kerajaan negeri Selangor ekoran setelah di desak oleh beberapa NGO dan kepimpinan UMNO Selangor.-MediaUMNO




Sent from Samsung tablet.

Juruterbang terlena,

Posted: 26 May 2016 07:42 AM PDT





HANYA beberapa jam selepas pesawat EgyptAir MS804 hilang dari radar dan disahkan terhempas di Laut Mediterranean hingga mengorbankan 66 nyawa, sebuah pesawat Delta Airlines dengan nombor penerbangan DL 8957 dari Jerman ke Kuwait dilaporkan tersesat di wilayah udara Greece.


Susulan itu, pegawai trafik udara di Greece terus menghubungi juruterbang bagi mengetahui masalah sebenar yang sedang dihadapi oleh pesawat komersial Perancis tersebut termasuk kemungkinan dirampas pengganas.


Namun, keadaan panik mula tercetus selepas juruterbang pesawat itu pula langsung tidak bertindak balas sehingga memaksa pegawai trafik udara segera melaporkan perkara itu kepada Kementerian Pertahanan Greece.


Dua buat jet tempur tentera udara Greece jenis F-16 kemudiannya dikerahkan untuk memintas dan mengepung pesawat model Airbus A320 yang mungkin sesat di laluan tersebut.


Hasilnya pilot jet tempur mendapati juruterbang pesawat Delta Airlines berkenaan, dipercayai dalam situasi terlelap selepas meletakkan jentera kendaliannya dalam mod auto pilot.


Juruterbang berkenaan yang nyenyak tidur dikatakan tidak nampak cahaya laser yang disuluh oleh jet tempur sehingga memaksa sinaran laser itu disuluhkan pula kepada penumpang.


Beberapa penumpang yang kebetulan perasan kemudian memaklumkan kepada pramugari bahawa penerbangan mereka telah dikepung oleh pesawat pejuang tentera Greece.


Bimbang insiden buruk, pramugari yang panik segera mengetuk pintu kokpit pesawat bagi memaklumkan hal kecemasan itu kepada juruterbang.


Biro Keselamatan Pengangkutan Australia sebelum ini, telah mengenal pasti 12 kemalangan udara berlaku akibat terlelap dan 64 kes pesawat nyaris hilang disebabkan faktor juruterbang yang keletihan. – MYNEWSHUB.CC


- See more at: http://ift.tt/1TEaH4w

Lelaki Hina TMJ Menerusi Twitter Direman Dua Hari

Posted: 26 May 2016 07:36 AM PDT


JOHOR BAHARU, Seorang penolong pengurus syarikat insurans yang ditahan berikutan tindakannya memuat naik komen berunsur penghinaan terhadap Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim dalam laman sosial baru-baru ini, direman selama dua hari bermula hari ini.
Ketua Polis Johor Datuk Wan Ahmad Najmuddin Mohd berkata suspek berusia 29 tahun yang berasal dari Temerloh itu dipercayai bekerja dengan syarikat berkenaan kira-kira tujuh tahun.
Suspek ditahan di tempat kerjanya di Jalan Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur kira-kira pukul 10.50 pagi semalam dan polis turut merampas seunit telefon bimbit serta dua simkad, katanya dalam kenyataan di sini hari ini.
Suspek menggunakan akaun Twitter 'Keluang Man' itu didapati mengeluarkan komen tersebut sebagai reaksi terhadap gambar manipulasi grafik yang memaparkan TMJ sedang menikmati hidangan seekor gajah ditulis perkataan CEO (Ketua Pegawai Eksekutif) dalam laman Twitter Johor Southern Tiger.
-- BERNAMA


from BLOG - BLOG PRO POLITIK http://ift.tt/1TEaf6q
Berita Politik Tempatan Gidei-Giyen-Ginan

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.