Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kisah Tapak Kaki Nabi Ibrahim Pudar Ratusan Tahun - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kisah Tapak Kaki Nabi Ibrahim Pudar Ratusan Tahun


MAKKAH – Masyarakat Islam sudah banyak baca, dengar atau lihat sendiri simbol kiblatnya, iaitu Kaabah. Namun berapa ramai yang benar-benar tahu sejarahnya, mungkin boleh jadi persoalan.

Pengkaji hal ehwal Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, Mohi Eddine Hashemi, menjelaskan bahawa ia bemula apabila Allah SWT menurunkan Hajar Aswad dan batu-batu lain kepada Nabi Ibrahim dan anaknya, Nabi Ismail.

Mereka kemudian diperintah untuk mendirikan Kaabah dan salah satu batu itu ditandakan oleh dua tapak kaki baginda. Selepas selesai membina rumah lama, Nabi Ibrahim berdiri di atasnya; dan tapak kaki baginda tenggelam.

Ia menandakan pembinaan rumah suci itu, menurut laman berita tempatan Al Arabiyya. Kedudukan itu atau kini disebut makam Ibrahim berada bersebelahan sahaja dengan Kaabah sepanjang sejarah ribuan tahun lamanya.

Mohi Eddine juga menyatakan bahawa tanda jari kaki dan tapak tersebut bagaimanapun pernah pudar akibat ia sering terdedah kepada kesan pegangan orang ramai, yang disentuh buat berkurun-kurun lamanya.

Apabila Nabi Muhammad SAW membuka Makkah, baginda membuat keputusan untuk memindahkan batu tersebut dari lokasi asalnya berdekatan Kaabah, ke kawasan yang lebih jauh lagi, iaitu 10 meter dari Kaabah.

Ini sebenarnya ujar Mohi Eddine bagi memudahkan para jemaah untuk selesa bertawaf mengelilingi Kaabah dan bersolat di bahagian belakangnya seperti yang diarahkan dalam al-Quran, lapor laman Al Arabiyya.

Menurut sejarawan, raja pertama yang memerintah menutupnya ialah Khalifah al-Mahdi ketika zaman empayar Abbasiyah. Khalifah al-Mutawakkil pula memerintahkan ditutup dengan perak dan emas bagi menguatkannya.

Pada era kerajaan Arab Saudi pula, khususnya di bawah pemerintahan Raja Faisal, kerja perluasan dikerahkan dan binaan itu diruntuhkan untuk meluaskan lagi ibadah tawaf. Ia diganti dengan kaca kristal dan perak juga dipasang.

Tambah laporan Al Arabiyya, ia sudah diubah suai sekali lagi ketika pemerintahan Raja Fahd, dengan kaca tidak mudah pecah diletakkan di atas makam itu yang diselaputi perak dan emas. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA



✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2iLnziN

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.