Hi! Welcome Back and Stay Tune! ASWARA Menerbitkan Buku Sejarah Animasi Tempatan – From Mouse Deer to Mouse - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

ASWARA Menerbitkan Buku Sejarah Animasi Tempatan – From Mouse Deer to Mouse

Anda mungkin lebih kenal Upin & Ipin, Boboiboy, Didi & Friends dan pelbagai lagi animasi terkini yang disiarkan namun tahukah anda animasi tempatan sebenarnya sudah bertapak lama. Dalam menyingkap sejarah animasi tempatan, ASWARA telah menerbitkan buku From Mouse Deer to Mouse hasil nukilan Hassan Abd Mutalib.

Nama tersebut diungkap dari animasi pertama tempatan yang disiarkan menerusi televisyen iaitu siri Sang Kancil (Mouse Deer). Animasi yang disiarkan pada stesen televisyen tempatan ini cukup popular sewaktu tahun 1990-an. Teknologi animasi dari lukisan dan proses manual berubah menggunakan digital menggunakan tetikus (Mouse) diletakkan sebagai tajuk utama buku ini.

mouse-deer-to-mouse-img_5569

Buku ini berkisar mengenai perjuangan industri animasi tempatan, dari cabaran yang dihadapi sehinggalah kepada pencapaian yang dibanggakan. Perkembangan industri animasi sehingga ke masa kini didokumenkan oleh Hassan Abd Mutalib, salah seorang animator, penulis dan pengarah yang telah berkecimpung lama didalam industri animasi tempatan dan antara karyanya adalah siri animasi Sang Kancil.

Buku yang ditulis didalam Bahasa Inggeris ini telah diterbitkan oleh ASWARA, dan dicetak didalam kuantiti terhad. Sebanyak 1000 naskah dijual pada harga RM 120 dan boleh didapati di pelbagai kedai buku.






Mukah Pages berkongsi Informasi Teknoloji Terkini dari Amanz http://ift.tt/2fjOGv8

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.