Hi! Welcome Back and Stay Tune! Cara Bayaran Balik Tunggakan PTPTN 2018 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Cara Bayaran Balik Tunggakan PTPTN 2018

Tak dapat loan kereta sebab tunggakan PTPTN. Cara mudah hapuskan Tunggakan PTPTN

Assalammualaikum. Just a short entry from me. Awal tahun 2018 ni aku pergi ptptn. Buat pembayaran tunggakan untuk PTPTN aku. Hurmm sedeh wei kena baya tunggakkan. Bukan tak nak bayar. Tapi belum bekerja. Sekarang dah bekerja, nak bayar tunggakan pulak. 


Nak tak nak. Aku kena bayar juga tunggakan PTPTN aku. Baru dapat loan kereta. Loan aku kena reject kaw kaw sebab tak bayar hutang PTPTN. Jadi aku gagahkan diri untuk bayar semua tunggakan. 

Macam mana nak bayar Tunggakan Hutang PTPTN? 
Mudah sahaja, bawa duit tunai sebanyak mana tunggakan korang tu. Dan pergi ke pejabat ptptn mahupun pejabat kecik di UTC. dan cakap kat abang jaga machine nombor cakap nak buat pembayaran tunggakan. Then cakap je nak bayar tunggakan. Semudah ABC. 

Cara Buat Gabungan Hutang PTPTN DIPLOMA DAN IJAZAH ATAU DEGREE? 
Sambil-sambil kau bayar tunggakan tu. Tanya staff tu, boleh tak nak combine loan untuk diploma dan degree. Dia akan cakap boleh dan suruh korang isi borang serta merta. Borang tu sekejap je isi. Dan korang boleh je isi semasa korang membayar tunggakan tu. 

Untuk gabungan hutang tu, korang akan diberi pilihan, setiap bulan nak bayar berapa. Ada orang nak bayar banyak, ada orang yang rasanya gaji tak besar akan bayar seminima yang mungkin. Macam aku, aku tahu aku nak pakai duit, so aku tanya akak tu, dalam sebulan kena bayar berapa? Dia cakap aku kena bayar dalam RM139 macam tu. Jadi nak senang, aku round off terus setuju bayar RM150 sebulan. Settle. 

Erm akaun 2 ke 1 ? Tak sure. Korang tanya juga kat staff tempat korang buat pembayaran tu atau tanya je mana-mana staff kat counter tu macam mana nak bayar guna akaun KWSP.

P/s 
Permohonan pengeluaran Akaun II KWSP bagi bayaran balik pinjaman PTPTN hendaklah dibuat secara online melalui e-Pengeluaran di laman web KWSP. Peminjam hendaklah mempunyai i-Akaun KWSP untuk menggunakan e-Pengeluaran.

Ini jawapan staff tu kat aku. So aku dah daftar online and print slip kwsp aku. (aku lupa macam mana slip tu). Then aku bawa pergi ke PTPTN. at last, dia cakap aku, tak payah lah guna duit ni. sayang. better pakai cash je dik. Hahahaaha. Aku plan nak bayar tunggakan Degree aku sebanyak rm200 lebih tu guna KWSP. Tapi tak apa lah. Biarlah KWSP tu buat duit untuk aku. Insha Allah.


Penaipan ini sangat santai dan bersahaja. Semoga anda yang terpelajar mampu memahaminya. 



✍ Sumber Pautan : ☕ Amer Jaya Blog

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2Fv0NmF

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.