Hi! Welcome Back and Stay Tune! Zeti Diminta Bersumpah Tak Tahu RM2.6b Dalam Akaun Najib - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Zeti Diminta Bersumpah Tak Tahu RM2.6b Dalam Akaun Najib




Ketua Umno Bahagian Batu Pahat Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menggesa bekas gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz bersumpah berhubung penafiannya mengetahui tentang RM2.6 bilion yang dimasukkan dalam akaun Datuk Seri Najib Razak.

Melalui kenyataan media hari ini, Puad juga mempersoalkan sama ada wujud konspirasi untuk menganiayai bekas perdana menteri itu.

"Amat mustahil Zeti tidak tahu bahawa wang berjumlah RM2.6 bilion masuk ke akaun peribadi Najib. Penafian ini menimbulkan persoalan apakah wujud konspirasi di peringkat tertinggi untuk menganiaya Najib.

"Mana mungkin dia sebagai bos Bank Negara tidak tahu atau tidak dimaklumkan oleh pegawai bawahannya. RM2.6 bilion bukan jumlah yang kecil. Tidak manasabah pegawai akan menyembunyikan maklumat daripadanya

"Dan mustahil Wall Street Journal dan Sarawak Report lebih mengetahui mengenainya akibat daripada pembocoran maklumat. Justeru saya menuntut supaya Zeti bersumpah secara terbuka untuk membuat penafian," katanya.

Zeti sebelum ini menafikan kenyataan Najibyang mendakwa bekas gabenor bank negara itu mengetahui RM2.6 bilion yang didepositkan ke dalam akaun peribadi bekas presiden Umno itu.

Zeti juga mendakwa bahawa pada 3 Julai 2015, beliau dipanggil ke Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya dan diminta oleh Najib untuk mengeluarkan kenyataan bahawa bekas pengerusi BN itu tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung akaunnya itu.

"Saya memaklumkan kepadanya bahawa saya tidak boleh mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana saya tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenai urusan dalam akaunnya," katanya.

Najib semalam bagaimanapun menegaskan sekali lagi bahawa Zeti tahu tentang pemindahan wang berkenaan.

'Tak layak jadi pengerusi PNB'

Zeti, yang juga merupakan anggota Majlis Penasihat Pakatan Harapan (HARAPAN) pada 2 Julai lalu memulakan tugas sebagai pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) selepas dilantik menggantikan Tan Sri Abdul Wahid Omar yang meletakkan jawatan.

Mengulas lanjut, Puad mempertikai kemampuan Zeti mengurus perbankan negara sebelum ini dan menyifatkan beliau tidak layak menjadi pengerusi PNB sekiranya enggan bersumpah.

"Kalau pun dia tidak maklum di awal transaksi mustahil dia tidak boleh mendapatkan maklumat daripada pegawainya selepas transaksi berlaku. Kalau begitu dia adalah tidak cekap mengurus perbankan negara.

"Penafian Zeti menambah keyakinan kepada rakyat bahawa isu RM2.6 bilion kononnya dicuri daripada 1MDB adalah satu konspirasi terancang apatah lagi dalam empat pertuduhan terhadap DS Najib kelmarin (rabu) langsung tidak membabitkan mengenai RM2.6 bilion.

"Kalau Zeti takut bersumpah maka dia tidak layak menjadi Pengerusi PNB yang baru kerana dia akan dituduh menerima habuan politik kerana berbohong mengenai isu dana politik RM2.6 bilion," katanya.

Najib kini berdepan tiga pertuduhanmelakukan pecah amanah dan satu pertuduhan menyalah guna jawatannya berhubung dana SRC International Sdn Bhd berjumlah RM42 juta.

Najib bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas dakwaan itu dan kes akan disebutkan semula 8 Ogos depan.



✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2MRMBXJ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.