Hi! Welcome Back and Stay Tune! Siapa Jamal Khashoggi? Wartawan Saudi yang Hilang di Turki dan dipercayai telah dibunuh - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Siapa Jamal Khashoggi? Wartawan Saudi yang Hilang di Turki dan dipercayai telah dibunuh

 Khamis 11 Oktober 2018  
https: img.okeinfo.net content 2018 10 11 18 1962476 siapa-jamal-khashoggi-wartawan-saudi-yang-hilang-di-turki-dan-kenal-osama-bin-laden-zBS3lpVyZ8.jpg  
Jamal Khashoggi. (Foto: Getty Images)
JAMAL Khashoggi meniti karier sebagai seorang reporter ketika dia sudah berteman dengan Osama bin Laden, sampai kemudian menjadi pembangkang terkemuka Arab Saudi yang terpaksa meninggalkan negaranya. 

Sebelum hilang di konsulat Saudi di Istanbul, Turki, keputusan Khashoggi untuk mengasingkan diri membuatnya harus membagi waktunya antara Amerika Syarikat, Britain dan Turki.

Dia meninggalkan Arab Saudi pada bulan September 2017, setelah berbeda pendapat dengan penguasa kerajaan Arab Saudi.
Dari luar negeri, dia menyebarkan pandangan kritis terhadap pemerintah Saudi melalui kolomnya di akhbar Amerika Syarikat, Washington Post, dan akaun Twitternya yang sangat popular dengan lebih 1.6 juta pengikut.

Lelaki berumur 59 tahun ini memulai kerjayanya sebagai wartawan di Arab Saudi setelah lulus dari sebuah universitai Amerika di tahun 1985.
Selama bekerja di akhbar al-Madina di tahun 1990-an, dia banyak menulis tentang milisi berhaluan Islam yang pergi ke Afghanistan untuk melawan invasi Soviet.

Dia beberapa kali mewawancarai seorang lelaki Arab Saudi, Osama bin Laden, yang dia katakan telah dikenalnya sejak masih muda. Ketika itu bin Laden belum menjadi tokoh yang dikenal di Barat sebagai pemimpin al-Qaida.
Khashoggi mengunjungi bin Laden di gua-gua pergunungan Tora Bora, selain mewawancarainya di Sudan pada tahun 1995. 

Beberapa tahun kemudian, Khashoggi sendiri diwawancarai media Jerman, Der Spiegel pada tahun 2011 terkait dengan hubungannya dengan Osama bin Laden. 

Khashoggi mengakui telah menyebarkan pandangan bin Laden di masa lalu dengan menggunakan cara tidak demokratik seperti menyusupi sistem politik atau menggunakan kekerasan untuk membebaskan dunia Arab dari rezim korupsi.

Membela reformasi
Sejak saat itu, wartawan ini menjadi salah seorang pemikir progresif yang paling banyak menyatakan pandangan tentang negaranya. Khashoggi sering dikutip media Barat sebagai seorang ahli radikalisme Islam.
Dia juga dipandang sebagai salah  seorang yang berada di dalam lingkaran dalam sistem Saudi kerana banyak mengenal orang penting. Ia juga bergaul dengan keluarga kerajaan.
Foto: EPA
Khashoggi bekerja di sejumlah media Arab dan saluran TV, memulai kerjaya sebagai wartawan asing sampai menjadi pemimpin redaksi.
Tetapi dia harus dua kali meninggalkan pekerjaannya di akhbar al-Watan, di tahun 2003 dan 2010, kerana tulisannya yang kritis terhadap kelompok Islam yang mendominasi Arab Saudi, pendukung Salafisme yang dikenal akan pemahaman agama yang ketat. 

Di antara tahun-tahun itu, Khashoggi meninggalkan Saudi untuk menjadi penasihat media Putera Saudi, Turki al-Faisal, mantan pemimpin intelijen yang menjadi duta besar Saudi untuk GB dan kemudian untuk AS.
Tahun 2010, billionare Saudi, Alwaleed bin Talal menugaskan Jamal Khashoggi untuk memimpin stesyen TV barunya yang bermarkas di Bahrain. 

Pergolakan Arab
Al-Arab dipandang sebagai saingan Al-Jazeera yang didanai Qatar.
Tetapi tidak lama setelah dilancarkan, stesyen TV baru di bawah pimpinan Khashoggi ini ditutup kerana menyiarkan wawancara dengan tokoh pembangkang Bahrain. 

Sementara itu Khashoggi juga memberikan sejumlah wawancara dengan media asing, mengecam monarki absolut Arab Saudi dengan mengatakan sistem demokrasi diperlukan bagi kestabilan negara di masa depan.
Foto: AFP
Ketika pergolakan Arab pecah, Khashoggi berpihak pada kelompok pembangkang yang mendesak perubahan di Mesir dan Tunisia.
Pandangannya sangat bertolak belakang dengan kebijakan resmi Kerajaan Saudi, yang memandang pemberontakan Arab sebagai ancaman. 

Beda pendapat terkait Trump
Pada bulan Disember 2016, ketika Putera Mahkota Saudi membina hubungan dengan presiden AS yang baru terpilih, Donald Trump, Khashoggi dilaporkan mempersoalkannya.
Sejumlah laporan media Arab mengisyaratkan tulisannya tentang masalah ini telah disensor. 

Khashoggi juga kritis terhadap keputusan pemerintah Saudi yang memutus hubungan dengan Qatar. Dia mendesak kerajaan itu berteman dengan Turki terkait dengan sejumlah masalah kawasan. Negara itu dipandang dekat dengan Qatar. 

Wartawan veteran ini lalu pergi ke AS pada bulan September 2017. Khashogi menuduh pemimpin de-facto Arab Saudi, Putera Mahkota Mohammed bin Salman, telah menindas para pemprotes.

'Bertingkah laku mirip Putin'
"Saya meninggalkan rumah saya, keluarga saya dan pekerjaan saya dan saya menyuarakan pandangan saya dengan tegas," katanya," jika tidak melakukannya sama saja dengan mengkhianati orang-orang yang dipenjara. Saya boleh bersuara, sementara banyak orang lain tidak boleh."
"Saya boleh mengatakan Mohammed bin Salman bertingkah laku seperti Putin. Dia menerapkan hukum dengan sangat berpihak," tulisnya melalui kolomnya di Washington Post. 

Khashoggi melanjutkan kritikannya terhadap pemimpin Saudi sampai dia memasuki bangunan konsulat di Istanbul.
Itulah terakhir kalinya dia terdeteksi.

sumber:Agregasi BBC Indonesia


✍ Sumber Pautan : ☕ indah.com

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2CDIYUg

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.