Hi! Welcome Back and Stay Tune! PTMP: Projek bernilai RM17 bilion diluluskan oleh kerajaan Pulau Pinang - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

PTMP: Projek bernilai RM17 bilion diluluskan oleh kerajaan Pulau Pinang

GEORGE TOWN: Kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP hari ini mengumumkan bahawa sejumlah RM17 bilion daripada jumlah kos RM46 bilion yang dianggarkan bagi projek Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTMP) telah diluluskan.

Pengerusi Jawatankuasa kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalu Lintas dan Tebatan Banjir negeri Chow Kon Yeow berkata kos RM17 bilion itu termasuk sistem Transit Rel Ringan (LRT) Laluan Bayan Lepas dari Komtar dan pembinaan lebuh raya Pan Island Link 1.

"Apa yang diluluskan bagi fasa 1 adalah kurang daripada 27 bilion. Apa yang diluluskan dan diberi lampu hijau untuk dimulakan ialah Transit Rel Ringan Laluan Bayan Lepas dan lebuh raya Pan Island Link 1, yang melibatkan hanya kira-kira RM17 bilion," kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata Laporan Kesan Penilaianha Kesan Alam Sekitar (EIA) bagi projek LRT Bayan Lepas telah dikemukakan kepada Jabatan Alam Sekitar pada Mei dan kini menunggu kelulusan bersyarat daripada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk pemeriksaan awam sementara laporan EIA bagi lebuh raya Pan Island Link dijangka dikemukakan menjelang akhir bulan depan.

Chow berharap bahawa SPAD yang kini memberi perhatian kepada Pelan Induk Pengangkutan Wilayah Utara akan memberi kelulusan bersyarat bagi pemeriksaan awam projek LRT Bayan Lepas tidak lama lagi.

Bagaimanapun, Chow berkata jumlah kos PTMP sepertri dicadangkan oleh rakan pelaksana projek, SRS Consortium adalah RM46 bilion bagi landasan rel dan lebuh raya yang juga meliputi tiga jalan utama dan projek terowong dasar laut yang dilaksnakan oleh Consortium Zenith Construction Sdn Bhd (CSZ).

Beliau berkata berdasarkan kajian perunding kejuruteraan, Halcrow yang dilaporkan pada 2011, apa yang dicadangkan hanya kajian konseptual dengan kos dianggarkan RM27 bilion dan tiada kajian terperinci dijalankan.

"Kerajaan negeri yang melantik SRS Consortium untuk melaksanakan PTMP dan konsortium telah mencadangkan RM46 bilion sebagai kos selepas menjalankan kajian kemungkinan dan reka bentuk kejuruteraan awal," kata beliau.

Beliau berkata kos ini tidak berubah setakat ini dan tiada peningkatan kos.

Awal bulan ini, pasukan komunikasi strategik Barisan Nasional dilaporkan telah mempersoalkan kerajaan Pulau Pinang berhubung apa yang dikatakan sebagai peningkatan kos PTMP daripada RM27 bilion kepada RM46 bilion, peningkatan sebanyak RM19 bilion.

-- BERNAMA



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sisytY

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.