Hi! Welcome Back and Stay Tune! Penjara 10 Tahun - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Penjara 10 Tahun



Mahkamah Tinggi di sini, semalam menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun, masing-masing terhadap dua individu warga Indonesia dan seorang warga tempatan kerana cuba menyertai kumpulan pengganas di Bandar Marawi, Filipina, tahun lalu. 

Hakim Ravinthran N Paramaguru membacakan hukuman itu selepas tertuduh, Nor Azmi Zahyi, 49, dari Selangor; Ali Misron, 36, dari Aceh, Indonesia dan Faisal, 24, dari Jawa Tengah mengaku salah terhadap pertuduhan dibacakan kepada mereka.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 130JA Kanun Keseksaan kerana dengan niat untuk ke luar negara bagi tujuan membuat persiapan melakukan keganasan di sebuah negara.

Ravinthran turut memerintahkan Ali Misron menjalani hukuman penjara selama dua tahun lagi kerana memiliki barangan yang ada kaitan dengan kumpulan pengganas Daesh selepas tertuduh mengaku salah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan. 

Bagaimanapun, Ali Misron diperintah menjalani hukuman itu secara serentak bermula pada tarikh ditangkap. Hakim turut memerintahkan Faisal menjalani hukuman 10 tahun serentak dengan satu lagi hukuman penjara lima tahun yang sedang dijalaninya di Penjara Pusat Kota Kinabalu.

Penjara lima tahun bermula dari tarikh ditangkap itu dijalani Faisal selepas mengaku salah memiliki tiga bilah pisau ketika ditangkap apabila pertuduhan kes itu dibacakan di Mahkamah Majistret, di sini, pada 21 Mac lalu.

Faisal dan Ali Misron diwakili peguam Farazwin Haxdy yang dilantik oleh pihak Konsulat Indonesia di Kota Kinabalu, manakala Nor Azmi tidak diwakili peguam. Pada 15 Julai 2017, Nor Azmi dan Faisal ditahan unit anti pengganas Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) di hadapan kedai Jashidah Butik Collection, di Jalan 3, Sandakan, jam 12.20 tengah hari.

Ali Misron ditangkap di Lapangan Terbang Sandakan pada jam 6.15 petang pada hari sama. Tertuduh ketika itu memiliki 14 gambar dan empat video dalam telefon bimbitnya yang berkaitan dengan daesh.

Ketika prosiding hari ini, Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Mustaffa P Kunyalam, meminta mahkamah mengenakan hukuman sewajarnya dengan mengambil kira tindakan keganasan bukan perkara baharu memandangkan mereka berniat untuk menyertai pertempuran menentang kerajaan Filipina ketika darurat di Marawi.

“Siasatan mendedahkan ketiga-tiga mereka ada berkomunikasi melalui Facebook Messenger menggunakan Tornado30 (kumpulan bicara) sejak 29 Mei 2017 sehingga mereka ditangkap.

“Dalam kumpulan bicara itu, mereka menggunakan nama akaun seperti ‘Puting Beliung Tornado’ dan ‘Panglima Hitam’ (kedua-dua untuk Nor Azmi), ‘Taher Faisal Faisal’ (Faisal) dan ‘John Raven’ (Ali Misron).

“Mereka merancang untuk ke Pulau Tawi-Tawi melalui jalan laut. Perjalanan adalah dirancang bagi membolehkan mereka [berjihad’ di Marawi dan menyertai operasi kumpulan daesh di selatan Filipina. Pada hari ditangkap, mereka merancang untuk berjumpa di Masjid Jamek Bandar Sandakan,” katanya.

✍ Sumber Pautan : ☕ Samurai Biru

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2Ebvbkb

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.