Hi! Welcome Back and Stay Tune! Apa Masalahnya Bila Miss V Selalu Basah? - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Apa Masalahnya Bila Miss V Selalu Basah?

Miss V adalah salah satu organ dalam tubuh wanita yang sangat sensitif. Kewujudan rangsangan sensual akan membuat Miss V terlubrikasi, sehingga cairan keluar berupa lendir dan rasa basah. Jadi, jika Miss V sentiasa basah, apa penyebabnya?

Faraj yang terasa basah umumnya disebabkan oleh rangsangan sensual seperti pada kawasan bibir, leher, payudara, paha, atau faraj itu sendiri, yang lalu boleh menimbulkan respons berupa keluarnya cairan lubrikan (berfungsi sebagai pelincir) di faraj. Ini ditunjukkan sebagai persediaan sebelum berhubungan intim. Walau bagaimanapun, jika anda rasa bahawa keadaan Miss V sentiasa basah, ada beberapa kemungkinan keadaan yang serius, memetik dari laman Klikdokter.

Jangkitan vaginosis bakteria

Vaginosis bakteria timbul dari perubahan kimia dan penambahan bakteria anaerobik yang menjajah (berkembang) di dalam vagina. Gejala yang paling biasa adalah kuning keputihan kepada kelabu, disertai dengan rasa gatal-gatal.

Seorang wanita yang mempunyai jangkitan vaginosis bakteria sering mengalami aduan Miss V yang selalu basah dan dengan bau yang tidak menyenangkan. Jangkitan ini adalah penyebab utama penyumbatan vagina yang tidak normal pada wanita usia subur dan lebih biasa terjadi pada wanita yang aktif berhubungan intim.

Jangkitan Trichomoniasis

Trichomoniasis adalah salah satu penyakit kelamin yang disebabkan oleh parasit Trichomonas vaginalis. Parasit ini paling kerap menjejaskan wanita, walaupun lelaki juga boleh dijangkiti melalui hubungan intim dengan pasangan.

Faraj adalah tapak jangkitan yang paling biasa di kalangan wanita, sedangkan uretra (saluran kencing) adalah tapak jangkitan yang paling kerap berlaku pada lelaki. Dalam kes trichomoniasis, pengeluaran cecair Miss V akan berlebihan, konsisten tebal, kuning, hijau kuning, berbau, dan berbuih.

Pada dinding faraj akan kelihatan merah dan bengkak. Di samping itu, akan ada gatal-gatal dan sensasi haba dalam faraj. Kesakitan semasa hubungan intim juga merupakan aduan utama yang dirasakan oleh wanita yang mempunyai trichomoniasis.

Jangkitan Chlamydia

Jangkitan Chlamydia disebabkan oleh bakteria Chlamydia trachomatis, yang biasanya ditularkan melalui aktiviti keintiman. Seorang wanita mempunyai risiko berjangkit sebanyak 25 peratus semasa bersetubuh dengan lelaki yang dijangkiti Chlamydia.

Jika ada, gejala boleh berlaku pada minggu pertama selepas hubungan pertama terjadi. Aduan yang sering dialami pada wanita biasanya berlebihan putih, bau, sakit di perut (mungkin disertai oleh demam), sakit semasa kencing, dan juga kesakitan semasa berhubungan.

Sekiranya tidak dirawat, jangkitan Chlamydia boleh menyebabkan keradangan pelvik pada wanita, yang boleh mengakibatkan kerosakan pada tiub fallopian (tiub yang menyambung ovari dan uterus) atau menyebabkan ketidaksuburan.

Keradangan pelvis

Radang pelvis atau pelvic inflammatory disesase (PID) merupakan jangkitan yang terjadi di dalam rongga panggul, yang boleh memberi kesan pada organ reproduktif wanita seperti uterus, serviks, ovari, atau tiub fallopio. Keradangan pelvik boleh menyebabkan sakit kronik di bahagian perut.

Jangkitan ini di pelvis boleh menyebabkan hydrosalping, pembengkakan tiub fallopian. Penyebab keradangan pelvik mungkin disebabkan oleh komplikasi dari jangkitan klamid, gonorea, atau perancangan keluarga yang tidak bersih dari lingkaran.

Keradangan pelvik sering tidak gejala. Namun, bila didapati adanya suatu gejala, biasanya keluhan adalah rasa sakit di sekitar kawasan pinggul, pendarahan antara kitaran haid, dan faraj yang basah berlebih (dalam erti keluarnya cecair secara berlebihan dari faraj), disertai dengan bau tak sedap. Untuk merawat terapi antibiotik radang pelvik diperlukan.

Selalunya PID tidak menyebabkan gejala. Namun bila terdapat gejala, biasanya keluhan adalah berupa rasa sakit di sekitar kawasan pinggul, pendarahan antara kitaran haid dan faraj yang basah berlebihan (keluar cecair berlebihan dari faraj) disertai dengan bau yang tidak sedap. Untuk mengatasinya diperlukan terapi antibiotik.

Faraj basah boleh menjadi cuma keadaan biasa. Walau bagaimanapun, jika apa yang anda dapati Miss V yang sentiasa basah, yang bermaksud bahawa cecair keluar dari vagina adalah berlebihan, anda mungkin mengalami salah satu syarat yang disebutkan di atas.

Sekiranya sentiasa basah, dan disertai dengan rasa sakit, rasa gatal-gatal, dan berbau, segera dapatkan nasihat doktor untuk mendapatkan penjelasan dan pengendalian yang betul.

The post Apa Masalahnya Bila Miss V Selalu Basah? appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2KZyKP4

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.