Hi! Welcome Back and Stay Tune! Jangkitan Virus HFMD Ditemui Dari Pemegang Troli Dan Alat Permainan Yang Terdapat Di Pasar Raya.. - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Jangkitan Virus HFMD Ditemui Dari Pemegang Troli Dan Alat Permainan Yang Terdapat Di Pasar Raya..



Virus penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD) kian menular ketika ini dan dilaporkan jumlah kes HFMD didapati meningkat secara mendadak di Pulau Pinang. Siasatan yang dijalankan oleh pegawai kesiahtan dari Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) mengesan virus HFMD dikesan pada pemegang troli dan kenderaan mainan kanak-kanak yang disediakan di pasar raya, lapor The Star.


Minggu lalu, JKN telah mengarahkan pihak pasar raya di negeri itu membersihkan troli telah meminta pasar raya di Pulau Pinang supaya membersihkan troli, kenderaan mainan dan tempat duduk yang disediakan di premis mereka. 

"Hasil siasatan pihak kami, didapati salah satu punca jangkitan adalah dari pemegang troli dan alat permainan yang terdapat di pasar raya. 


"Sehubungan itu, pihak kami memohon kerjasama pihak tuan supaya dapat menjalankan kerja-kerja disinfeksi (sucihama) terhadap troli, alat permainan dan bangku yang terdapat di premis dengan menggunakan larutan klorox pada nisbah 1:10," kata kenyataan yang dikeluarkan pihak Pejabat Kesihatan negeri itu kepada pihak Queensbay Mall pada 13 Julai lalu. 

Penyakit HFMD boleh tersebar melalui hingus, air liur, najis dan cecair dari orang yang dijangkiti. Antara simptom-simptom yang dihidapi oleh pesakit HFMD adalah seperti demam, sakit tekak, ulser mulut, ruam dan kelesuan. Penyakit ini sangat cepat menular dalam kalangan kanak-kanak.


Walaubagaimanapun, kes yang dilaporkan pada Rabu lalu telah menurun. Dr Afif Baharudin, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan Negeri berkata bilangan kes telah menurun dalam jangka masa tiga hari berturut-turut.

“Kami mencatatkan 78 kes pada hari Rabu, kemudian 52 dan 51 kes pada hari Khamis dan Jumaat. Walaubagaimanapun bilangan kumulatif kes ini masih lagi tinggi dengan 2,341 kes untuk tahun ini jika dibandingkan dengan 1,099 kes pada tahun 2017 di dalam tempoh yang sama.”

Dr Afif juga berkata 30 premis kini masih ditutup semenjak penularan wabak pada awal bulan ini termasuk 10 tadika, 7 nurseri, 6 sekolah rendah,6 pra sekolah dan sebuah pusat jagaan.

Antara sekolah yang masih ditutup ialah SK Sungai Bakap, SJKC Sum Min 1, SK Saujana Indah, SJKC Moh Ghee Pusat, SJKC Beng Teik and SJKC Kwang Hwa.


Sehingga kini, 9 orang mangsa dilaporkan sedang mendapat rawatan di hospital. Beliau juga mengulas tentang dakwaan dalam media sosial yang kononnya ada mangsa meninggal dunia disebabkan HFMD. Dr Afif berkata tiada sebarang pengesahan mengenai isu itu dan sekarang beliau masih menunggu pengesahan daripada Jabatan Kesihatan.

Justeru itu, kita sebagai ibu bapa harus mengambil langkah pencegahan agar penyakit ini dapat dicegah dengan sebaik mungkin.

Sumber: The Star


✍ Sumber Pautan : ☕ PenmerahPress

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2LEn1bI

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.