Hi! Welcome Back and Stay Tune! 21 Gambar Taman Neraka Yang Menyeramkan Di Singapura - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

21 Gambar Taman Neraka Yang Menyeramkan Di Singapura

Terletak di atas sebuah bukit berhadapan dengan laut di Pasir Panjang, lebih dari 70 tahun dahulu, kawasan ini pernah didiami oleh sekeluarga Cina yang kaya-raya. Di kawasan ini juga terdapat sebuah taman luas yang penuh dengan patung-patung batu berwarna-warni.

Tetapi yang lebih menyeramkan lagi, di taman yang indah ini ada terdapat sebuah kawasan yang dipenuhi dengan patung-patung yang menggambarkan suasana siksaan di neraka. Bayangkan, sebuah patung yang menunjukkan seorang lelaki dikelar badannya dengan gergaji! Amat mengerikan!

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura2

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura1

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura5

Memang menggerunkan, tetapi tempat ini unik dan penuh dengan pengajaran yang tersirat di sebalik patung-patung yang berbagai bentuk dan ukuran. Taman tema ini dikenali dengan nama Haw Par Villa. Dibina di atas sebuah bukit di kawasan Pasir Panjang, Singapura.

Namun, taman tema ini jauh sekali seperti taman tema Disneyland atau Bukit Merah. Ia tidak ada permainan atau pun acara-acara hiburan, sebaliknya ia sebuah taman tema yang memaparkan mitos-mitos kaum Cina dan nilai moral bangsa Cina. Yang menariknya, mesej-mesej ini diketengahkan melalui ukiran-ukiran patung yang bermacam-macam rupa dan bentuk.

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura6

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura8

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura7

Haw Par Villa dimiliki oleh kedua adik-beradik Cina yang kaya, Aw Boon Haw dan Aw Boon Par. Dua beradik dari keluarga Aw ini adalah peniaga minyak bam, Tiger Balm, yang berjaya. Berasal dari Rangoon (Myanmar kini), mereka berpindah dan mengembangkan perniagaan Tiger Balm di Singapura pada tahun 1926.

Asalnya, Haw Par Villa merupakan sebuah rumah mewah yang didirikan khas oleh Aw Boon Haw untuk kediaman adiknya, Aw Boon Par. Rumah mewah (mansion) yang tersergam ini dibina di puncak salah sebuah bukit di Pasir Panjang. Perhiasan dalamannya dibawa khas dari Eropah dan siling di ruang tamunya bertatahkan emas.

Di luar kawasan rumah itu, dibina sebuah taman seluas 5 hektar yang dipenuhi dengan ribuan patung yang melambangkan budaya dan mitos bangsa Cina. Taman ini dinamakan Tiger Balm Garden. Haw Par Villa dan Tiger Balam Garden dibuka pada tahun 1937 dan kos pembinaannya dianggarkan melebihi satu juta dolar. Gambarkan betapa kayanya kedua adik-beradik ini hasil dari menjual minyak bam.

Tidak Lupa Diri

Walaupun kaya-raya, Boon Haw dan Boon Par tidak pernah lupa diri. Mereka sangat kuat berpegang kepada budaya dan nilai moral Cina yang tinggi. Pada mereka, kejayaan yang diraih patut disumbangkan semula kepada masyarakat. Aw Boon Haw pernah berkata, “Apa yang diraih dari masyarakut sepatutnya dikembalikan kepada masyarakat juga.”

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura9

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura11

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura10

Oleh kerana itu, pembinaan Tiger Balm Garden membuktikan aspirasi Aw Boon Haw yang ingin mengekalkan budaya Cina untuk generasi akan datang. Dia pernah berkata,”Saya mahu membina sebuah taman yang dapat memaparkan budaya Cina.”

Inilah hakikat sebenar tujuan dan dorongan di sebalik pembinaan taman yang luar biasa ini. Dengan semangat kental, Boon Haw mendapatkan khidmat arkitek yang mahir untuk merealisasikan impiannya, termasuk beberapa pengukir dan pelukis yang mencipta ribuan patung-patung dengan begitu teliti. Malah, dia juga terlibat secara langsung dalam mereka-bentuk Tiger Balm Garden.

Sejak ia dibuka pada tahun 1937, Tiger Balm Garden atau lebih dikenali sebagai Haw Par Villa kini, mendapat sambutan yang di luar dugaan. Ramai pengunjung yang memuji dan terpegun dengan kelainan taman ini. Seni ukir dan mengecat pada ribuan patung-patung batu amat bermutu tinggi dan unik. Ia berjaya memaparkan mitos dan kepercayaan orang-orang cina yang beragama Buddha dan Tao. Setiap ukiran dan patung terkandung bukan sahaja nilai estetikanya tetapi juga nilai dan mesej moralnya.

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura12

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura14

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura13

Namun, segala-galanya berubah apabila Jepun menjajah Singapura pada zaman perang dunia kedua. Oleh kerana Haw Par Villa terletak di kawasan Pasir Panjang, ia menghadapi serangan tentera Jepun yang bertubi-tubi di saat akhir sebelum kejatuhan Singapura ke tangan Jepun. Kawasan Pasir Panjang adalah kubu terakhir yang dipertahankan oleh askar Rejimen Melayu pimpinan Leftenan Adnan. Malah, kawasan Bukit Candu, tempat di mana Rejimen Melayu bertempur sengit dengan Jepun, sangat berdekatan dengan Haw Par Villa. Akibatnya, Haw Par Villa juga menjadi mangsa serangan tentera Jepun. Kediaman mewah Boon Par dan Tiger Balm Garden mengalami kerosakan yang meluas.

Semasa Jepun menyerang Singapura, Boon Haw dan Boon Par tidak ada di Singapura. Boon Par kembali ke Rangoon dan meninggal dunia di sana. Setelah tamat perang dunia kedua, Boon Haw kembali ke Singapura. Alangkah kecewanya dia melihatkan Villa kesayangannya itu musnah. Lalu, dia merobohkan rumah kediaman mewah itu tetapi meluaskan dan membina semula Tiger Balm Garden. Tanpa diduga, Boon Haw menemui ajalnya beberapa tahun kemudian dan tidak sempat menyaksikan hasil inspirasinya menjadi realiti.

Haw Par Villa kemudiannya diuruskan oleh orang-orang yang rapat dengan mendiang Boon Haw sehingga menjadi satu daya tarikan pelancong yang utama di Singapura pada tahun-tahun 60an hingga 90an.

Ke Alam Mitos Cina

Apabila anda melangkah masuk ke Haw Par Villa melalui sebuah pintu gerbang besar, anda seolah-olah melangkah masuk ke alam mitos Cina. Kepercayaan ini sudah wujud di dalam masyarakat Cina sejak beratus-ratus tahun dahulu. Di kiri dan kanan dipenuhi patung-patung besar dan kecil. Terdapat sebuah pagoda tinggi dengan sebuah patung Budhha yang sedang duduk dengan posisi lotus. Ada juga tiga buah patung besar menggambarkan Tuhan Fu Lu Shou yang diletakkan di sebuah tanah tinggi.

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura15

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura18

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura17

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura16

Di satu sudut di Haw Par Villa, terdapat deretan patung-patung yang dinamakan Virtues and Vices (Kebaikan dan Kejahatan). Di sini nilai-nilai moral cuba dipaparkan melalui patung-patung kecil dengan menggunakan teknik sketsa. Contohnya, sebuah pameran dinamakan “Gunakan wang dan masa ke jalan yang berfaedah.” (Put money and time to good use). Di sini terdapat patung-patung yang menggambarkan orang yang suka berjudi dan mabuk, orang yang suka berpoya-poya di kelab dan orang yang rajin bekerja untuk mencari nafkah.

Satu lagi pameran yang bertajuk “Kasihanilah haiwan” (Be kind to animals). Di sini terdapat patung-patung yang mengisahkan seorang lelaki yang pernah menyelamatkan seekor kura-kura dari ditangkap oleh nelayan. Satu hari, lelaki ini terangkap di dalam sebuah kapal yang sedang karam. Sedang dia terapung-apung di tengah lautan, datang seekor kura-kura menyelamatkan lelaki itu. Lelaki itu pun naik di atas badan kura-kura tadi. Rupa-rupanya, itulah kura-kura yang pernah diselamatkannya.

Begitulah cara pencipta taman ini, Aw Boon Haw, mahu mendidik masyarakatnya mengenai nilai moral, budaya dan adat bangsa Cina. Walaupun dia tidak sempat hidup untuk melihat kemakmuran taman ciptaannya ini, namun jasa dan hasil usahanya masih dikenang hingga kini.

Disiksa, barulah dihidupkan semula.

Satu-satunya daya tarikan utama Haw Par Villa ialah Ten Courts of Hell (Sepuluh Mahkamah Neraka). Masakan tidak, namanya sahaja boleh remang bulu roma. Di sini dipaparkan gambaran siksa neraka sebagai hukuman untuk orang yang membuat kejahatan semasa hidup. Samada anda mempercayainya atau tidak, inilah tempat yang anda tidak boleh “miss”.

Menurut kepercayaan orang beragama Buddha, setiap yang mati akan dihidupkan semula (reincarnation) samada mendapat hukuman atau kesenangan. Konsep kepercayaan orang-orang Buddha mengenai “neraka” berasal dari lagenda India Buddhist dan tersebar luas di negara China semasa zaman pemerintahan Dinasti Tang. Lama-kelamaan, ia diserapkan ke dalam kepercayaan mitos dan legenda orang-orang Cina.

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura19

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura3

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura4

19-gambar-taman-neraka-yang-menyeramkan-di-singapura20

“Ten Courts of Hell” ialah tempat di mana orang-orang yang membuat kejahatan semasa hidupnya yang terdahulu akan disiksa di dalam ke semua sepuluh mahkamah neraka. Di mahkamah yang ke sepuluh, barulah akan ditentukan bentuk apa yang akan dihidupkan semula. Setiap mahkamah akan diadili oleh “Yama” atau hakim yang akan menentukan jenis hukuman untuk setiap orang.

Setiap orang yang mati akan dibahagikan kepada dua kelompok. Kelompok yang pertama ialah orang yang banyak membuat kebaikan semasa hidupnya. Kelompok baik ini akan melalui sebatang jembatan emas menuju ke syurga.

Sementara kelompok manusia yang melakukan kejahatan semasa hidupnya akan diheret ke depan “Mirror of Retribution” (Cermin Pembalasan) sebelum dihumbankan ke dalam neraka. Di “Mirror of Retribution”, segala kejahatan orang itu akan ditayangkan kepadanya. Setiap mahkamah neraka akan menyiksa orang itu mengikut jenis-jenis kejahatan yang pernah dilakukannya.



Sumber : Oh My Media TV http://ift.tt/2eGRG4c

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.