Hi! Welcome Back and Stay Tune! “Pemakaian Kostum ‘Cosplay’ Haram Jika Menyerupai Dewa Kepercayaan Lain” – Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.. - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

“Pemakaian Kostum ‘Cosplay’ Haram Jika Menyerupai Dewa Kepercayaan Lain” – Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri..


JIKA anda peminat anime dan gemar menggayakan kostum 'cosplay' ... sila ambil perhatian!

Related image

Mengenakan kostum sedemikian, jika ia mendedahkan aurat atau menyerupai dewa mana-mana agama, kepercayaan dan rekaan seperti Beerus, Haruhi Suzumiya, Deus Ex Machina, hukumnya adalah haram.




Dalam entri siri terbaru Bayan Linnas oleh Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri di Facebook dan laman sesawangnya, ia adalah berdasarkan riwayat Abu Daud (4031) yang menyebut, Nabi Muhammad SAW bersabda, “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk dari bahagian mereka.”



Entri itu selanjutnya menjelaskan, biarpun tiada kaitan jelas antara pemakaian kostum dengan pegangan akidah, namun hukum yang jatuh adalah demi menjaga jati diri seorang Muslim.

Related image

"Sekiranya ada yang mempersoalkan kaitan pemakaian kostum dewa-dewa dengan akidah, kami katakan bahawa ia bukan isu tergugat atau rosaknya akidah tetapi ia adalah isu jati diri seorang Muslim," entri itu menyebut.


Image result for cosplay anime

Bukan itu sahaja, jika pembelian kostum itu membabitkan pembaziran wang yang banyak, hukumnya juga jatuh haram.


Turut disebutkan adalah hukum memakai kostum badut yang secara umumnya adalah makruh, namun dibolehkan jika dibuat atas tujuan pendidikan dan hiburan kanak-kanak.


Pun begitu, beberapa syarat perlu dipatuhi antaranya tidak meninggalkan kewajipan sebagai Muslim, tidak menjatuhkan maruah orang lain dan tidak berbohong dalam berjenaka.

Sumber: Facebook: Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri


✍ Sumber Pautan : ☕ PenmerahPress

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2qAAbgK

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.