Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kerajaan Negeri Mahu Membangunkan Semua Kaum - Abang Johari - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kerajaan Negeri Mahu Membangunkan Semua Kaum - Abang Johari



KUCHING – Ketua Menteri Sarawak Datuk Amar Abang Johari Tun Openg berkata kerajaan negeri pimpinannya mahu membangunkan semua kaum di negeri itu.

Katanya selain pembangunan untuk masyarakat Melayu, beliau juga mempunyai perancangan bagi membangunkan semula kawasan petempatan masyarakat Cina termasuk di kawasan Padungan.

“Untuk membangunkan kawasan kaum Iban kita telah menubuhkan Lembaga Pembangunan Upper Rajang untuk membangunkan kawasan Batang Raja sehingga ke Kapit, manakala penubuhan Agensi Pembangunan Tanah Tinggi akan bertanggungjawab membangunkan kawasan Baram untuk masyarakat Orang Ulu,” katanya.

Abang Johari berkata demikian ketika berucap pada Majlis Korban Perdana Takaful Ikhlas di Masjid Darul Hana Kampung Patingan, di sini hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata Lembaga Pembangunan Upper Rajang diketuai oleh Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Dr James Jemut Masing dan Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Alexander Nanta Linggi sementara Agensi Pembangunan Tanah Tinggi pula diketuai oleh Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

“Kita hanya akan fokus kepada kepada pembangunan… jangan bercakap tentang agama dan kaum kerana kita mahu membantu semua kaum,” kata beliau.

Terdahulu Ketua Menteri berkata Sarawak memerlukan program pembangunan bandar yang sistematik dan moden selari dengan proses pembangunan pesat yang sedang berlaku di negeri itu.

Sehubungan itu, katanya kerajaan mempunyai rancangan untuk membangunkan Satok sebagai daerah perniagaan yang baharu.

Katanya sebuah bangunan berkembar yang berkonsep moden sedang dalam pembinaan di bekas tapak Bina Mara di Jalan Haji Taha di sini yang dijadual siap menjelang 2021.

Sementara itu, Pengerusi Takaful Ikhlas Berhad Sharkawi Alis dalam ucapannya berkata syarikat itu menyumbang 14 ekor lembu untuk dikorbankan pada majlis hari ini dan dagingnya dibahagikan kepada penduduk di 14 ranting di sekitar kawasan Satok.

Beliau berkata sejak beroperasi di Sarawak pada 2007, syarikat itu menerima sokongan berterusan daripada masyarakat dan majlis korban tersebut adalah sebagai menghargai pelanggannya selain mendidik masyarakat menghayati erti pengorbanan. – BERNAMA


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2euKBFP

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.