Hi! Welcome Back and Stay Tune! Sebab Tidak Boleh Minum Teh Semasa Makan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Sebab Tidak Boleh Minum Teh Semasa Makan

Minum teh selepas makan telah menjadi kebiasaan buat sesetengah orang. Rasa dan aromanya membantu membersihkan mulut dan lidah dari sisa-sisa makanan anda. Walau bagaimanapun, adakah anda tahu bahawa minum teh ketika makan ada kesan sampingan?

Selepas makan, pencernaan anda berfungsi untuk menyerap pelbagai nutrien dan bahan dari makanan yang masuk. Teh boleh mengganggu proses ini. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kesan sampingan minum teh, lihat sebabnya berikut ini.

Manfaat dan kandungan dalam teh

Teh adalah salah satu minuman yang kaya dengan nutrien yang baik untuk kesihatan. Minuman kegemaran ramai ini mempunyai antioksidan yang tinggi. Antioksidan dapat membangkitkan semula dan memperbaiki sel-sel badan yang rosak, mencegah penuaan pramatang, dan melawan radikal bebas. Walaupun tidak banyak kopi, teh juga mengandungi kafein yang akan membantu anda tetap segar dan berjaga-jaga. Untuk melicinkan sistem pencernaan, beberapa jenis teh herba seperti teh chamomile dan teh hijau mungkin penyelesaiannya.

Banyak kajian menunjukkan bahawa minum teh rutin boleh mengurangkan risiko penyakit seperti kanser, hipertensi, penyakit hati (jantung), serangan jantung, dan strok. Di samping itu, teh juga membantu menurunkan berat badan dan mengawal berat badan. Disebabkan pelbagai faedah yang ditawarkan, teh telah menjadi minuman kegemaran orang, terutama di Asia, sejak berabad-abad yang lalu.

Apa yang berlaku jika minum teh selepas makan

Walaupun teh sangat bermanfaat untuk kesihatan, ada perkara yang harus dipertimbangkan sebelum anda minum teh. Salah satunya ialah apabila anda perlu minum teh. Baru-baru ini diketahui bahawa minum teh berisiko mengganggu pencernaan dan penyerapan nutrien dalam tubuh anda.

Satu kajian yang diterbitkan dalam The Journal of Biochemistry Nutritional mendapati bahawa kandungan asid tanin dan polifenol dalam teh boleh mengganggu penyerapan protein dan besi. Sebabnya, asid tannin dan polifenol akan mengikat kedua-dua nutrien dalam usus.

Akibatnya tubuh tidak dapat menyerap dan memecahkan bahan-bahan ini. Malah, anda memerlukan protein dan besi untuk melaksanakan pelbagai fungsi badan. Kegunaan antara lain ialah membentuk tisu dan sel-sel tubuh, meningkatkan ketahanan, menyediakan sumber tenaga, dan menghasilkan darah kaya oksigen.

Hasil yang sama juga boleh dilihat dalam ulasan Kritikal jurnal dalam Sains Makanan dan Pemakanan. Dalam kajian itu, ia membuktikan bahawa jika anda makan teh semasa makan atau makan, kandungan tanin dan polifenol dalam teh anda akan segera mengikat protein dan besi sebelum ia dapat diserap oleh badan. Hasilnya, nutrien yang anda dapatkan dari makanan anda terbuang. Oleh itu, orang yang kekurangan zat besi atau mengalami anemia harus mengelakkan minum teh sama ada keluar atau makan.

Bilakah masa terbaik untuk teh?

Jika selepas makan, anda mahu minum teh, biarlah kira-kira setengah jam hingga satu jam. Pilih jenis teh yang teh hijau. Alasannya, teh hijau dapat membantu penghadaman dan tidak terlalu banyak kesan terhadap penyerapan zat besi dan protein seperti teh hitam. Pastikan juga anda tidak minum teh terlalu banyak selepas makan. Hadkan hanya secawan sahaja.

Secara ideal, minum teh kira-kira sejam sebelum makan. Anda juga boleh minum teh di sela waktu makan. Pada masa ini, pencernaan anda telah selesai menyerap pelbagai nutrien tubuh anda tenerima semasa anda makan. Kandungan teh yang berguna juga lebih mudah dicerna dan diserap oleh badan.

Anda juga harus mengelakkan minum teh sebelum tidur. Pada waktu malam, sistem pencernaan anda tidak berfungsi serta pada siang hari. Oleh itu, tubuh akan lebih sukar untuk merosakkan gula dan pelbagai nutrien penting dalam teh anda. Teh juga mengandungi kafein yang boleh membuat anda terjaga dan mengalami masalah tidur. Demikian memetik Hellosehat.com

The post Sebab Tidak Boleh Minum Teh Semasa Makan appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2k7DAxv

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.