Hi! Welcome Back and Stay Tune! Suhu Haba 42°C Di Pakistan Membunuh 65 Nyawa - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Suhu Haba 42°C Di Pakistan Membunuh 65 Nyawa

Ribuan orang ramai dikhuatiri akan terus menjadi mangsa korban ekoran gelombang haba yang melanda bandaraya terbesar di Pakistan, Karachi pada minggu ini.

Suhu pula mencatatkan sehingga 42°C. Setakat ini, badan kebajikan, Edhi Foundation berkata pihak mereka telah menerima 180 mayat sepanjang 4 hari yang lalu, iaitu peningkatan dua kali ganda daripada jumlah yang biasa mereka terima. Faisal Edhi, selaku pengarah badan terbabit sememangnya dikenali kerana sering terlibat di dalam perkhidmatan ambulans dan mengalihkan mayat.

Menurut ahli keluarga mangsa, kematian tersebut adalah disebabkan oleh gelombang haba. Namun ia dipertikaikan oleh pihak kerajaan di wilayah Sindh. “Hanya satu mangsa yang dilaporkan akibat serangan angin panas setakat ini,” kata Muhammad Ali Shaikh, Pengarah Pihak Berkuasa Pengurusan Bencana di wilayah Sindh kepada AFP.

Gelombang haba ini berlaku pada waktu yang sama dengan permulaan Ramadan, iaitu ketika berjuta-juta orang Pakistan yang taat menahan diri daripada makanan dan minuman, daripada terbit matahari terbit hingga terbenam. Jabatan Meterologi Pakistan juga memberi amaran bahawa cuaca sangat panas mungkin akan melanda Karachi dalam tempoh 2-3 hari akan datang, meramalkan suhu tertinggi mencecah 44°C. Aamir Habib, dari Korangi Karachi, berkata abangnya adalah antara mangsa yang mati dan dikejarkan ke hospital setelah pengsan ketika bekerja pada hari Isnin.

Paip air yang bocor memberi peluang kepada orang-orang ini untuk mendapatkan sedikit kelegaan daripada haba.

Bandar pelabuhan di wilayah selatan Sindh mengalami pemotongan elektrik secara kerap dan mempunyai beberapa ruang hijau. Orang yang tinggal di jalan rayanya tidak mempunyai akses ke tempat perlindungan atau air minuman yang selamat, menjadikan mereka lebih berisiko tinggi mengalami lepuhan pada kulit.

Pada bulan Jun 2015, kira-kira 1,200 orang meninggal di selatan Pakistan semasa gelombang panas, dengan hampir dua pertiga daripada mangsa yang kehilangan tempat tinggal. Laporan kematian akibat strok panas di Karachi akan membangkitkan kegelisahan dan ketakutan dalam kalangan penduduk setempat. Mayat pula membanjiri hospital dan sekurang-kurangnya 1,300 warga emas dan sakit, mati akibat haba yang panas.

Pada tahun 2015, ruangan penyimpanan mayat di badan kebajikan Edhi kehabisan ruang beku selepas kira-kira 650 mayat dibawa dalam ruang beberapa hari. Ambulans meninggalkan mayat yang reput di bawah panas terik. Pihak kerajaan juga meyakinkan orang ramai bahawa peristiwa pada tahun 2015 tidak akan berulang dan akan memastikan bahawa golongan yang memerlukan akan menerima jagaan dan rawatan susulan. Edhi berkata kebanyakan mayat yang dibawa ke bilik mayat itu adalah pekerja kilang kelas pekerja yang berasal dari kawasan berpendapatan rendah Landhi dan Korangi di Karachi.

The post Suhu Haba 42°C Di Pakistan Membunuh 65 Nyawa appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2JnfTiV

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.