Hi! Welcome Back and Stay Tune! Wanita ini dilarang menikah kerana pasangannya seorang pemain muzik - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Wanita ini dilarang menikah kerana pasangannya seorang pemain muzik

04 Oktober 2018 
https: img.okeinfo.net content 2018 10 04 18 1959532 perempuan-di-saudi-dilarang-menikah-karena-pasangannya-seorang-pemain-musik-1A5BfGb5AJ.jpg 
 Alat musik oud. (Foto: Reuters)

UNAIZAH - Sebuah kisah cinta menyedihkan dialami seorang wanita Arab Saudi yang tidak diizinkan untuk menikahi pujaan hatinya hanya kerana lelaki itu memainkan alat muzik. 

Diwartakan media tempatan, kisah itu dimulai dua tahun lalu ketika seorang guru sekolah berusia 20 tahun melamar seorang wanita di Kota Unaizah, Provinsi Qassimm, namun, keluarga wanita itu tidak mengizinkan keduanya menikah. Laki –laki itu dianggap tidak sesuai secara agama dengan si wanita kerana dia memainkan oud, sejenis alat muzik seperti lute yang popular di negara-negara Arab.

Di beberapa wilayah di Arab Saudi, orang yang memainkan muzik dinilai memiliki reputasi yang buruk.
Meski begitu, wanita itu tidak begitu saja melepaskan keinginannya untuk menikah dengan sang kekasih hati dan membawa kes ini ke mahkamah. Tetapi, keputusan mahkamah justru membuatnya kecewa. 

"Kerana pelamar memainkan alat muzik dia tidak sesuai untuk wanita dari sudut pandang agama," demikian pernyataan dari mahkamah yang dilansir RT, Khamis (4/10/2018).
Bapa saudara wanita itu menyetujui pernikahannya dengan sang lelaki, namun salah satu saudara laki-lakinya tetap menghalang . Para wanita di Arab Saudi masih memiliki hak terbatas meskipun ada reformasi ambisius yang didorong oleh Putera Mahkota Mohammad bin Salman. 

Terlepas dari peraturan berpakaian ketat, wanita harus meminta izin dari wali mereka untuk menikah atau bercerai.
Perempuan berusia 38 tahun itu bahkan mengajukan kesnya ke mahkamah rayuan, tetapi   kalah jugak di sana. Meski begitu, dia menyatakan tidak akan menyerah dan berhenti berusaha menikah dengan lelaki itu. 

Kepada surat khabar Okaz, dia menyatakan akan membawa kes ini ke mahkamah tertinggi di kerajaan teluk itu.

"Aku tidak akan berhenti di sini. Saya akan membawa masalah ini ke Mahkamah Agung. Mungkin saya akan menemukan penyelamatan saya di sana, "katanya.
Wanita yang memegang posisi eksekutif di perusahaan dan membawahi lebih dari 300 orang, berkeras bahwa dia "sangat yakin" dia tahu "apa yang terbaik" untuknya. 

"Alasan mengapa saya berkeras menikahi pelamar saya adalah bahwa dia telah menjadi guru selama 20 tahun dan semua orang yang mengenalnya menjamin kehormatan dan kesalehannya," katanya.
Okezone


✍ Sumber Pautan : ☕ indah.com

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2Nk2WEt

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.