Hi! Welcome Back and Stay Tune! Dua tekong Indonesia kecewa “untung besar” tidak menjadi, bot ditahan Maritim di Sematan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Dua tekong Indonesia kecewa “untung besar” tidak menjadi, bot ditahan Maritim di Sematan

KUCHING: Hasrat dua tekong bot warga Indonesia untuk mendapat ‘untung besar’ dengan menyeludup barangan runcit dari Sarawak ke Pulau Serasan, Indonesia tidak kesampaian apabila perbuatan mereka berjaya dihidu oleh sepasukan anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia.

Pengarah Daerah Maritim Kuching, Hariani Mahmod berkata, dua bot nelayan itu kemudian ditahan oleh pihaknya di antara jam 9.30 hingga 10.30 malam pada Sabtu lalu ketika sedang bergerak keluar dari Pekan Sematan menuju Pulau Serasan, melalui perairan Tanjung Datu.

“Dua tekong dan enam awak-awak yang berusia 33 hingga 61 tahun telah ditahan.

“Hasil pemeriksaan mendapati kedua-dua bot itu berisi barangan runcit bernilai hampir RM80 ribu tanpa dokumentasi yang lengkap,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Tangkapan itu adalah sebahagian daripada Ops Cegah 3/2016 yang dilaksanakan bersama oleh Maritim Malaysia dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Hariani berkata, kesemua barangan tersebut telah dirampas manakala kedua-dua bot tersebut kini diletakkan di Jeti Tun Abang Salahuddin di Muara Tebas.

“Kes ini disiasat di bawah Akta Kastam 1967 dan diserahkan kepada pihak Kastam untuk tindakan lanjut,” jelasnya. – Sarawakvoice.com



Kredit : SarawakVoice.com

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.