Hi! Welcome Back and Stay Tune! MCA yakin rampas Seremban kerana ‘Cina tolak Mahathir’ - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

MCA yakin rampas Seremban kerana ‘Cina tolak Mahathir’

Itu antara sebab diberikan Chong Sin Woon, yang turut berkata sentimen 'Ubah' sudah lupus di kalangan pengundi Cina.
chong-si-wonPETALING JAYA: Bakal calon Barisan Nasional (BN) dari MCA, Datuk Chong Sin Woon yakin peluangnya merampas kerusi Parlimen Seremban dari DAP pada pilihan raya umum akan datang, dan antara sebab keyakinan itu adalah penglibatan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pembangkang.
Ia antara 3 faktor diberikan timbalan menteri pendidikan itu yang termasuk perubahan sentimen dan isu berbanding pilihan raya yang lalu, di samping apa yang disebut sebagai perpecahan di kalangan Pakatan Harapan (PH).
Chong mendakwa imej Dr Mahathir, yang kini calon perdana menteri PH sekiranya menang pada pilihan raya akan datang, tidak begitu baik di kalangan pengundi Cina.
Menurutnya, DAP menghadapi cabaran besar menjelaskan kepada akar umbi dan penyokongnya dari masyarakat itu.
“DAP menghadapi masalah yang besar nak menjelaskan kepada masyarakat Cina kenapa nak sokong Dr Mahathir menjadi perdana menteri sebab DAP sebelum ini telah mengkritik, mencerca, memaki hamun Dr Mahathir,” kata Chong kepada FMT.
“Kalau nak menjadikan dia penyelamat negara, bukan mudah nak jelaskan kepada masyarakat Cina,” katanya.
Chong baru-baru ini disahkan Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai sebagai calon BN pada pilihan raya akan datang.
Bagaimanapun, beliau menghadapi cabaran besar memecahkan kerusi yang sudah lama menjadi kubu kuat DAP di Negeri Sembilan itu.
Pada PRU yang lalu, Anthony Loke menewaskan calon BN dan 3 calon lain. Loke menerima 45,628 undi berbanding penyaing terdekat, Yeoh Chai Tham dari BN yang mendapat 33,075.
Loke juga sudah 3 penggal menjadi Adun Negeri Sembilan, dan pada PRU lalu menewaskan calon MCA di Chennah.
MCA berkata Chong seorang yang popular di Seremban, sebuah bandar yang selalunya dianggap sebahagian daripada wilayah pesat Lembah Klang walaupun berada luar Kuala Lumpur dan Selangor.
Bandar ini disebut-sebut bakal mendapat taraf bandar raya pada tahun ini, di mana ia akan digabungkan dengan Nilai.
Seremban mempunyai kira-kira 44% pengundi Melayu, 41% pengundi Cina dan 14% India.
Bagi Chong dari MCA, pengundi Melayu merupakan salah satu sasaran untuk sokongan kepadanya.
Pemetaan semula kawasan pilihan raya oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) baru-baru ini menyaksikan penambahan pengundi Melayu sebanyak 4%, dan pengurangan pengundi Cina pada peratusan yang sama.
Chong berkata, masyarakat Cina pada PRU lalu memberikan sokongan padu kepada DAP disebabkan arus “Ubah”, yang menjadi bahan kempen dalam meyakinkan mereka perubahan kerajaan akan berlaku.
Kini, sentimen itu sudah tiada, dakwanya.
“Dulu masyarakat Cina hampir 85% sokong dan ubah kerajaan tetapi kini yang masih lagi percaya bahawa kerajaan ini boleh ditukar semakin kurang,” katanya.
Menurutnya, rasa tidak senang antara parti dalam PH juga memberi kelebihan kepada BN, yang kini dianggap lebih bersatu padu berbanding PRU lalu.
“Kali in kita tak tak ada isu itu. Isu dalaman parti pun banyak yang telah selesai,” katanya. -FMT


✍ Sumber Pautan : ☕ Malaysians Must Know the TRUTH

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rpJEIa

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.