Hi! Welcome Back and Stay Tune! 12 Khasiat Mengamalkan Minum Air Barli Untuk Kesihatan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

12 Khasiat Mengamalkan Minum Air Barli Untuk Kesihatan

Ramai yang masih tidak tahu apa khasiatnya jika kita selalu mengamalkan air barli. Selalu kita lihat di pasaraya, air barli sudah menjadi jus dan kebanyakkannya sudah dicampurkan dengan perasa tambahan. Maka sudah hilanglah separuh dari khasiat air barli tadi.

Sudah pasti ramai yang mengemari minum air barli kan? Biji barli adalah sangat banyak khasiat yang terkandung di dalamnya. Ia juga terdapat banyak serat pemakanan, protien dan juga karbohidrat kompleks dan ia juga mengandungi vitamin dan juga galian. Disini terdapat dua jenis serat pemakanan yang sangat mudah larut dan ada juga yang sukar untuk dilarutkan.

Bijirin barli juga mempunyai kesemua serat dan ia juga merupakan satu serat yang mudah untuk dilarutkan. Jika serat yang tidak mudah larut dalam kandungan barli juga sangat penting kerana ia boleh memastikan keadaan usus kita berfungsialam keadaan yang baik dan sihat.

Beta Glucan

kandungan Beta Glucan dalam Barli adalah satu bahan yang mudah larut yang boleh didapati dari isi rong. Barli juga dikategorika dari variety Waxy dan ia merupakan mempunyai lebih tinggi kandungan Beta Glucan tidak seperti jenis barli-barli yang lain.

Meningkatkan tahap Glukosa

Dalam Variety barli ini mempunyai tahap beta glucan yang sangat tinggi. Barli juga boleh meningkatkan lagi tahap glucosa dan lemak-lemak di dalam kandungan darah bagi kalangan pesakit diabetes di tahap 2.

Makanan tambahan

Bagi seseorang yang mengalami penyakit diabetes, sangat disarankan agar sentiasa mengawal kadar gula di dalam darah. Jika anda makan barli dalam jumlah yang betul ia juga boleh dianggap sebagai makanan tambahan bagi tubuh badan. Keadaan Hipolisemia ataupun lebih dikenali sebagai kandungan gula dalam darah rendah boleh berlaku bila-bila masa.

Mengurangkan risiko penyakit barah

Tokotrienol dan tokoferol adalah merupakan sejenis minyak yang memberikan tindak balas sebagai antioksida yang semula jadi. Denagn adanya antioksida ini ia juga boleh meneutralkan kadar radikal bebsa dan pada masa yang sama ia boleh mengurangkan terjadinya penyakit barah dan juga jantung. Bijirin barli juga mengandungi kadar tokol yang sangat tinggi.

Penyembuh

Biji barli juga mempunyai banyak kegunaannya. Ianya bukan saja boleh dijadikan sebagai minuman, malah biji barli juga boleh dijadikan sebagai ramuan untuk disapu pada bahagian yang mengalami luka akibat kesan terbakar.

Mengurangkan selera makan

Sudah pasti apabila para wanita mendengar tentang khasiat barli yang boleh menghilangkan berat badan mereka akan terus mengamalkan makan atau minum air barli. Ini kerana barli juga boleh bertindak sebagai makanan yang boleh menahan selera makan yang tidak terkawal.

Mengurangkan kadar tekanan darah

Air rebusan barli juga boleh mengurangkan kadar tekanan darah. Jika selalu mengamalkan minum atau makan makanan yang mengandungi barli, ia boleh mengurangkan kadar kolestrol LDL atau kolestrol yang tidak sihat. Pada masa yang sama barli juga boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.

Awet muda

Barli juga boleh membuat kita sentiasa kelihatan awet muda. Ini berpunya kandungan antioksida dalam barli.

Menyingkirkan toksin dalam badan

Bijirin barli juga dikatakan sangat kaya dengan selenium. Kandungan selenium juga mampu untuk mengekalkan keanjalan kulit kita dan ia juga boleh membaiki fungsi di dalam tubuh badan kita.

Rambut sihat

Bagi yang mengalami masalah rambut anda sangat digalakkan untuk mengamalkan pengambilan barli. Barli juga turut mengandungi jumlah garam galian, vitamin dan juga antioksidan yang sangat diperlukan bagi mendapatkan rambut yang sihat dan cantik.

Pelawas bagi kencing kotor dan meredakan demam

Masalah kencing kotor juga boleh dirawat dengan pengambilan air barli. Buat ibu-ibu yang sedang hamil dan mepunyai masalah kencing kotor sangat digalakkan untuk minum. Barli juga boleh dijadikan sebagai penyejuk badan terutamanya bagi orang yang demam.

Banyak khasiat yang boleh kita dapat dari pngambilan air barli. Jka anda mempunyai masalah seperti yang dikatakan di atas, sebolehnya anda amalkan minum air barli bermula dari sekarang. Selamat mencuba.

Sumber: Mingguan Wanita

The post 12 Khasiat Mengamalkan Minum Air Barli Untuk Kesihatan appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2F9jUWI

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.