Hi! Welcome Back and Stay Tune! Angka Rasmi Kutipan GST Dan Agihan BR1M - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Angka Rasmi Kutipan GST Dan Agihan BR1M



Tulisan asal oleh:
Eric See-To, Facebook Eric See-To, 24 April 2018

Ini adalah koleksi GST dan BR1M sejak dua tahun lalu berdasarkan angka rasmi kerajaan.

GST 2016 - RM41.21 bilion
- Semenanjung: RM36.54 bilion
- Sabah: RM1.97 bilion
- Sarawak: RM2.7 bilion

GST 2017 - RM44.29 bilion
- Semenanjung: RM39.04 bilion
- Sabah: RM2.17 bilion
- Sarawak: RM3.08 bilion

BR1M 2016 - RM5.34 bilion
- Semenanjung: RM4.31 bilion
- Sabah: RM482 juta
- Sarawak: RM550 juta

BR1M 2017 - RM6.31 bilion
- Semenanjung: RM5.07 bilion
- Sabah: RM580 juta
- Sarawak: RM661 juta.

Ini bermakna Sabah dan Sarawak menyumbang 4.8% dan 6.6% daripada keseluruhan kutipan GST di Malaysia tetapi mereka menerima 9.1% dan 10.4% daripada semua pembayaran BR1M.

Malah, bagi setiap RM1 yang dikutip dalam GST dari Sabah, mereka menerima 21sen balik dalam bentuk BR1M manakala Sarawak menerima 26sen dalam bentuk BR1M daripada setiap RM1 yang dibayar dalam GST - lebih daripada dua kali ganda di Semenanjung Malaysia.

Ini bermakna terdapat perpindahan kekayaan kembali yang pasti dari Semenanjung Malaysia kembali ke Sabah dan Sarawak.

Tidak seperti di masa lalu di bawah Tun Mahathir di mana kekayaan Sabah dan Sarawak dipindahkan ke Semenanjung sementara mereka menikmati sedikit sahaja pembangunan, sistem GST membolehkan kekayaan kini dipindahkan ke Sabah dan Sarawak supaya mereka dapat mengejar kemajuan di Semenanjung Malaysia.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Sabah dan Sarawak telah mendapat peruntukan Bajet Persekutuan yang lebih besar untuk pembangunan mereka dengan projek besar seperti Lebuhraya Pan Borneo.

Ini adalah adil.

Angka-angka juga membuktikan bahawa orang kaya membayar lebih banyak GST dan bukannya orang miskin - sekali lagi membuktikan bahawa GST dan BR1M adalah sistem yang adil untuk mengimbangi pembangunan dan bantuan kepada mereka yang paling memerlukannya.

https://ift.tt/2HIWF6v

Link asal artikel:
https://ift.tt/2vcJqE8


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2qW7nwQ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.