Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Fingerread’ Membantu OKU Penglihatan Membaca Tanpa Braille - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Fingerread’ Membantu OKU Penglihatan Membaca Tanpa Braille

Pada bulan Mei yang lepas, Google telah membangunkan aplikasi ‘Lookout. Aplikasi ini dibangunkan untuk membantu mereka yang OKU penglihatan. Lookout melihat kawasan sekeliling menerusi kamera dan kemudian mengenalpasti objek yang dilihat sebelum memberikan penerangan kepada pengguna aplikasi.


Baru-baru ini, versi ‘fizikal’ Lookout telah diperlihatkan. Ia bukan dibangunkan oleh Google, tetapi konsep gajet ini adalah sama seakan Lookout. Ia dinamakan sebagai fingerread. Gajet ini dibangunkan oleh para penyelidik dari MIT. fingerread menggunakan kamera terbina untuk mengimbas teks dan ia akan dibaca dengan kuat melalui pembesar suara terbina. Ia akan membantu mereka yang OKU penglihatan membaca tanpa memerlukan braille.

Buat masa ini fingerread masih lagi prototaip. Tetapi sasaran mereka yang menghasilkan gajet ini adalah untuk membuktikan projek konsep seperti ini dapat dijadikan produk kegunaan harian yang mampu milik.



✍ Sumber Pautan : ☕ Amanz

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2QJsxZZ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.