Hi! Welcome Back and Stay Tune! Konsep Dan Takrifan Sistem Pengangkutan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Konsep Dan Takrifan Sistem Pengangkutan

Konsep Dan Takrifan Sistem Pengangkutan | Pengangkutan boleh didefinisikan sebagai suatu konsep untuk memindahkan sesuatu barang atau manusia dari satu tempat ke tempat yang lain. Pengangkutan boleh dibahagikan kepada tiga jenis antaranya darat, air dan udara.

Pengangkutan Awam

Tanpa perlu membuang masa, apa kata kita terjah Konsep Dan Takrifan Sistem Pengangkutan yang dikongsikan oleh Media Sensasi di bawah ini khas buat pembacaan para pengunjung setia blog ini.

Konsep Dan Takrifan Sistem Pengangkutan

Jika kita melihat di Wikipedia, pengangkutan merujuk kepada kenderaan yang membawa seseorang atau sesuatu barang dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

Konsep pengangkutan boleh dihubungkan dengan nilai wang sekiranya digunakan untuk menjelaskan kos. Ia juga boleh dihubungkan dengan ruang sekiranya ia digunakan untuk menjelaskan aspek lokasi.

Pengangkutan mempunyai sistem yang tersendiri dan terdapat ciri dan pengaruh yang berlainan ke atas setiap kegiatan ekonomi penduduk.

Antara contoh sistem pengangkutan itu adalah kereta, motor, kereta api, kapal terbang, kapal, kapal selam dan lain-lain lagi.

Maksud Pengangkutan Awam

Sekiranya kita melihat di Wikipedia, Pengangkutan awam atau transit awam merangkumi segala sistem pengangkutan yang mana penumpang tidak bergerak menggunakan kenderaan sendiri.

Menurut PMR Penerangan, pengangkutan awam ialah sistem pengangkutan yang mana penumpang tidak bergerak menggunakan kenderaan sendiri.

Contoh bagi pengangkutan awam yang beroperasi di darat adalah kereta, bas, teksi, limousin, kereta api, motor dan yang seangkatan dengannya.

Contoh bagi pengangkutan awam yang beroperasi di air adalah kapal, hovercraft, kapal selam dan lain lain lagi. Manakala contoh bagi pengangkutan awam yang beroperasi di udara pula adalah kapal terbang, helikopter dan banyak lagi.

The post Konsep Dan Takrifan Sistem Pengangkutan appeared first on Media Sensasi - Isu Semasa, Informasi Terkini Dan Pelik-Pelik.






Mukah Pages membawa cerita sensasi Gidei-Giyen-Ginan!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.