Hi! Welcome Back and Stay Tune! Bukan Islam juga ada hak guna jalan, kata mufti Perlis - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Bukan Islam juga ada hak guna jalan, kata mufti Perlis

KUALA LUMPUR, 6 Mei — Umat Islam perlu memberikan hak jalan raya kepada pengguna lain sewaktu mahu menunaikan solat jemaah, gesa mufti Perlis.

“Hendaklah kita sedar bahawa bagi [beri] jalan raya itu haknya yang diajar oleh Islam,” kata Datuk Mohd Asri Zainul Abidin di Facebook.

“Jalan raya bukan sahaja digunakan oleh kita, mereka yang lain juga ada hak menggunakannya dengan cara yang mematuhi peraturan.”

Tanpa merujuk insiden seorang jurutera diserang jemaah solat Jumaat di Johor Baru semalam, beliau mengingatkan tersekat dalam kesesakan “kadang kala amat menyakitkan”.

Mohd Asri berkata umat Islam perlu sedar pengguna, termasuk bukan Islam, berhak melalui jalan raya terutama jika ada hal mustahak.

“Menghalang kenderaan pengguna jalan raya yang lain itu boleh memudaratkan terutama apabila pengguna itu sakit, ataupun mahu ke suatu tempat yang perlu sampai pada masanya seperti lapangan terbang dan seumpamanya,” katanya lagi.

Beliau menggesa jemaah yang bersolat atau mendengar kuliah di masjid atau surau perlu meletakkan kenderaan elok-elok agar tidak mengganggu lalu lintas.

“Keindahan saf solat dalam masjid sewajarnya memberikan kesan dalam susunan kenderaan di luar masjid,” katanya.

Sekumpulan lelaki merusuh dan memukul jurutera terbabit setelah mangsa, yang terbabit dalam kesesakan, membunyikan hon agak lama ketika solat Jumaat.

Susulan itu, polis Johor menahan empat suspek berumur antara 21 dan 55 tahun pagi tadi untuk siasatan kerana merusuh.

Sumber :
themalaymailonline.com



✍ Sumber Pautan : ☕ MyNewsViral

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2p7mqVF

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.