Hi! Welcome Back and Stay Tune! Karya ‘makan dalam’ - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Karya ‘makan dalam’

JIKA sesetengah penggiat filem senang menghasilkan filem seram, aksi, romantis atau komedi, tapi lain pula dengan pengarah prolifik ini yang sebenarnya mahu menghasilkan pelbagai genre filem.

Biarpun lebih dikenali dengan penghasilan filem komedi, namun jauh di sudut hati Mamat Khalid, dia mahu menghasilkan karya yang kelak akan menjadi kebanggaan generasinya.

Dan untuk permulaan, pengarah berusia 54 tahun ini mempertaruhkan sebuah filem kerohanian, Lebuhraya Ke Neraka.

Filem yang dibintangi Datuk Awie bersama Shahrizal Jaszle, Miera Leyana, Dazrin Kamarudin, Fatin Syahirah dan Khir Rahman, serta penampilan khas Pekin Ibrahim ini adalah inisiatif Mamat untuk ‘menjentik’ hati penonton.

Sejujurnya penulis tidak meletakkan harapan besar ketika  melangkah ke malam gala filem ke-15 (keseluruhan filem arahan Mamat kini adalah 17) baru-baru ini. Permulaan filem ini juga santai dan hanya beberapa babak menjentik rasa.

Namun selepas 10 minit, kejadian demi kejadian misteri yang berlaku sedikit sebanyak mengunci perhatian ramai untuk mengetahui dan memahami apa yang cuba disampaikan oleh Mamat di dalam filem ini.

Penulis bersetuju dengan Mamat bahawa filem ini ditayangkan pada waktu yang tepat selepas enam tahun pembikinannya.

Kemunculan Khir biarpun hanya pada kemuncak perjalanan cerita ‘meragut’ perhatian penulis dan tidak keterlaluan melihat pelakon dan penyanyi itu telah ‘over shadow’ pelakon utamanya tapi itu tidak bermakna Awie, Shahrizal, Miera, Dazrin dan Fatin tidak bagus, cuma Khir yang terlalu versatile.

Penulis tidak mahu menyentuh aspek imej grafik berkomputernya (CGI) yang turut melatari perjalanan cerita ini kerana ia hanya sekadar membantu beberapa babak.

Namun seperti penjelasan Mamat dalam sidang medianya, ada beberapa babak diwujudkan berdasarkan imaginasi Bob (Awie) dan tidak meniru atau merujuk mana-mana filem.

Jadi sekiranya anda melihatnya sama, jawapan Mamat ia diselitkan atas dasar kesesuaian jalan cerita dan suka-suka.

Apa yang mungkin sama filem ini dengan karya terdahulu adalah, babak yang mengandungi metafora untuk memberi ruang kepada penonton berfikir dan memahami mesejnya.

Secara keseluruhan, penulis melihat Lebuhraya Ke Neraka adalah antara hasil terbaik Mamat Khalid setakat ini.

The post Karya ‘makan dalam’ appeared first on Berita Viral.



✍ Sumber Pautan : ☕ Berita Viral

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2pkQ7OO

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.