Hi! Welcome Back and Stay Tune! TIPS .. Bagaimana Nak Bezakan Antara BERAS ASLI Dengan Beras Tiruan .. PENTING !!!! Sebarkan Segera .. - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

TIPS .. Bagaimana Nak Bezakan Antara BERAS ASLI Dengan Beras Tiruan .. PENTING !!!! Sebarkan Segera ..

Beras Plastik Tiruan Palsu

Negara jiran, Indonesia dikejutkan dengan penemuan beras plastik (tiruan) atau (palsu) di pasaran negara itu.

Perkara tersebut terbongkar selepas pengguna mendapati beras tiruan yang dimasak itu mempunyai banyak kelainan dengan beras asli atau sebenarnya.

Menurut media tempatan Indonesia, beras tiruan itu dihasilkan menggunakan campuran kentang, keledek dan plastik resin yang selalu digunakan industri. Diproses agar sama bentuk dengan beras asli

Komponen bahan kimia terkandung dalam beras plastik (tiruan) adalah bahan biasa yang digunakan untuk membuat paip dan kabel antaranya seperti polyvinyl chloride, benzyl butyl phthalate (BBT),

Bis 2-ethylhexyl phthalate (DEHP) dan diisononyl phthalate (DNIP) boleh mengakibatkan gangguan pencernaan dan mendapat kanser serta menjejaskan kesihatan jika termakan.

Selain memasuki pasaran Indonesia, beras plastik (tiruan) itu dikatakan turut memasuki negara-negara yang mempunyai ramai penduduk luar bandar seperti India dan Vietnam

CARA MEMBEZAKAN BERAS PLASTIK (TIRUAN / PALSU) DENGAN BERAS ASLI

Bagi mengelakkan pengguna tahu itu adalah beras tiruan, pengedar tidak bertanggungjawab itu dipercayai mencampurkan beras tiruan tersebut dengan beras asli bagi membolehkan perbezaannya tidak ketara apabila ia dimasak.

Bagaimanapun taktik tersebut dapat dikesan juga oleh pengguna

Fakta Beras (Plastik) Tiruan Atau Palsu

Beras plastik kelihatan berkilat, tidak seperti beras asli yang berwarna putih susu.
Tidak mengembang dan tetap keras walau dimasak.

Mempunyai bentuk dan panjang yang seragam (sama).

Mempunyai bau dan rasa pelik sewaktu dimakan dan mempunyai kelainan rasa dari beras asli yang begitu ketara.

Tidak menyerap air apabila dimasak malah tidak menjadi nasi.

Harga lebih murah berbanding dengan beras asli.

Ada pihak mendakwa penghasilan besar tiruan itu dipercayai di buat di negara China terutamanya di Taiyuan di wilayah Shaanxi dengan tersebarnya video di laman sosial youtube yang memaparkan proses penghasilan beras tiruan berkenaan.

VIDEO PENGHASILAN BERAS (PLASTIK) TIRUAN ATAU PALSU

Sumber: mysumber via gedebakviral



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rCi3D2

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.