Hi! Welcome Back and Stay Tune! Pemakaian Yang Salah Ketika Hadiri Temuduga Faktor Permohonan Ditolak - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Pemakaian Yang Salah Ketika Hadiri Temuduga Faktor Permohonan Ditolak

Belajar sampai ke universiti, ada degree dan diploma tapi masih gagal dalam temuduga. Ada yang sudah berusaha dan melakukannya sebaik mungkin, menghadiri ratusan temuduga namun masih juga gagal. Pernahkah anda terfikirkan mengapa anda tidak terpilih?

Bukan hanya pengetahuan anda yang harus diambil berat, terdapat banyak aspek yang dinilai oleh ahli panel penemuduga selain kelayakkan anda. Soal etika pemakaian, bahasa badan dan komunikasi juga turut diambil kira dalam setiap sesi temuduga.

Melainkan anda memang betul-betul bagus, kalau anda ada buat kesalahan seperti yang disenaraikan oleh Muhammad Al Fatihee ini, memang susah la anda nak dapat kerja terutama di sektor awam. Nak tahu apa kesalahan tersebut, jom baca perkongsiannya di bawah.

Tragedi di SPA

Pengajaran untuk SEMUA Pembaca. Semalam saya memasuki Pejabat SPA Kota Bharu bagi melihat sendiri etika berpakaian calon-calon INTERVIEW jawatan Sektor Kerajaan.

Seperti biasa, pakaian saya memang orang tidak akan syak yang saya datang untuk memerhati. Sengaja pakai seluar Track dan berselipar. Macam orang kampung gitu. Hehe.

Selama 1 jam saya memerhati seorang demi seorang calon masuk mendaftar. Temuduga bermula jam 10 A.M. Hasilnya SAYA RASA MACAM MAU NANGIS!

“Dik Jikalau beginilah etika pemakaian kamu. 90% permohonan kamu akan ditolak”.

Belum masuk bab Body Language dan Komunikasi! Antara kesalahan yang saya REKODKAN!

Lelaki

1. Interview jam 10 pagi datang jam 10.10pagi

2. Terlupa bawa Tie

3. Tie bunga-bunga zaman Tan Sri P Ramlee

4. Seluar Slack / Kasut Futsal

5. Rambut Tak Kemas

6. Tak Pakai Stokin

7. Baju Kemeja untuk keluar DATING dengan AWEK

8. Susunan Sijil yang salah

9. Tali pinggang tak pakai

10. Jam Getah

Perempuan

1. Kaca Mata Honeymoon

2. Tudung singkat

3. Baju dan Tudung berfesyen. Amboi besarnya bunga

4. Tumit kasut tinggi sangat. Hehe

5. Baju Kurung pergi kenduri

6. Mekap Tebal

7. Susunan sijil salah

Ini antara kesalahan-kesalahan yang sering dilakukan calon INTERVIEW. Peliknya mereka memiliki Degree dan Diploma. Apa yang mereka buat semasa di universiti selain daripada pergi kuliah?

Adakah mereka tidak bertanya kepada PAKAR?

Adakah mereka tidak diberitahu oleh PAKAR? “Mustahil”

Adakah mereka buat tak endah semasa di universiti?

Adakah mereka tidak mendapat informasi etika berpakaian INTERVIEW SPA yang jauh berbeza dgn INTERVIEW Swasta?

Hmm. Jika begini patutlah ramai yang tidak mendapat kerja yang dipohon…

Namun hati saya kembali sejuk, apabila ada beberapa orang calon yang menepati etika berpakaian Profesional. Sekurang-kurangnya “First Impression” anda sudah menang.

Saya ucapkan semoga berjaya kepada semua calon Temuduga 2018

Moga sesiapa yang hendak mengahdiri temuduga akan jadikan ilmu ini sebagai rujukan. Selamat berjaya!

Sumber: Facebook/Muhammad Al Fatihee

The post Pemakaian Yang Salah Ketika Hadiri Temuduga Faktor Permohonan Ditolak appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2kyDz5i

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.