Hi! Welcome Back and Stay Tune! Dr M: PM tak perlu jadi menteri kewangan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Dr M: PM tak perlu jadi menteri kewangan

mahathir-facebook
PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengkritik Datuk Seri Najib Razak dengan berkata, tidak wajar perdana menteri turut memegang jawatan menteri kewangan.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu bagaimanapun mempertahankan dirinya yang juga pernah menjadi menteri kewangan dengan berkata, ia hanya untuk seketika sementara mencari pengganti baru.
“Saya berpendapat perdana menteri memang tidak perlu pegang kementerian kewangan, tetapi ada kalanya saya pegang jawatan menteri kewangan sebabnya mencari calon yang terbaik.

“Apabila seorang menteri digugurkan dan tidak boleh berkhidmat, maka kita ambil masa sedikit untuk mencari calon yang baik dan baru. Dalam jangka masa itulah saya ambil tugas menteri kewangan,” katanya menerusi “policy talk – governans & ekonomi” yang disiarkan secara langsung di Facebook hari ini.
Dr Mahathir memegang jawatan itu mulai 7 September 1998 hingga 7 Januari 1999, selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dipenjarakan.

Najib pula memegang portfolio menteri kewangan sejak September 2008 sehingga kini.
Dr Mahathir berkata, ketika menjadi menteri kewangan, beliau terbabit secara langsung dalam penyediaan bajet tahunan.

“Dalam jangka masa itu, saya ambil alih tugas menteri kewangan termasuk sediakan bajet untuk 1 tahun. Sedikit sebanyak ia jadi pengalaman untuk saya.
“Tetapi lebih baik perdana menteri tidak pegang jawatan menteri kewangan,” katanya yang pernah menjadi perdana menteri selama 22 tahun.

Pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan itu berkata, sewaktu mentadbir negara, beliau dan timbalannya bergilir-gilir memegang jawatan dalam Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Pertahanan.

“Kadang-kadang perdana menteri jadi menteri pertahanan dan timbalan perdana menteri jadi menteri hal ehwal dalam negeri kerana 2 kementerian ini agak penting untuk tentukan keselamatan dan kestabilan negara kita,” katanya


✍ Sumber Pautan : ☕ indah.com

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2BeAnpj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.