Hi! Welcome Back and Stay Tune! Sakit Pada Payudara, Perlukah Khuatir? - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Sakit Pada Payudara, Perlukah Khuatir?

Sakit pada payudara sering menyebabkan kebimbangan buat wanita. Adakah berbahaya dan apakah penyebabnya?

Sakit di payudara atau mastalgia ini boleh dirasai di bahagian atas luar dada dan tersebar ke ketiak dan lengan. Namun, tidak perlu risau jika anda mengalami kesakitan di payudara ini. Berikut soal-jawab yang telah dialih bahasa oleh Aliffchannel.com untuk bacaan anda.

Selamat malam doktor,

Doktor, saya berusia 23 tahun dan hari ini saya mengalami sakit payudara. Saya rasa cemas kerana beberapa kali rasa sakit ngilu dan denyutan di bahagian payudara, betul-betul di payudara bahagian bawah, berhampiran ketiak. Payudara rasa agak ketat dan lengannya terasa sakit. Bulan ini saya belum datang haid, adakah aduan saya ini munasabah kerana menghampiri tempoh haid? Mohon penerangan dan cadangkan. Terima kasih.

Jawapan:

Selamat malam saudari,

Menstruasi atau haid berlaku pada wanita secar anormal biasanya setiap 21-35 hari sekali dikira sejak hari pertama haid terakhir. Tempoh haid biasanya berlangsung antara 3-7 hari.

Namun, sebenarnya kitaran haid seseorang adalah tidak tepat pada masanya dan menjadi tidak teratur. Ini boleh berlaku, kerana faktor asas haid, iaitu faktor hormon, bekerja dengan mekanisma yang sangat dinamik.

Dinamik di sini bermakna sangat tidak menentu, dipengaruhi oleh banyak faktor, seperti kehamilan, penggunaan kontraseptif, tekanan psikologi, diet dan gaya hidup, penyakit tiroid, dan penyakit polikistik ovari.

Ketika haid datang, ia boleh dicirikan oleh beberapa tanda seperti payudara yang sensitif, perubahan mood dan nafsu makan, dan sakit di pinggang.

Kebanyakan gangguan haid sebenarnya adalah ringan, tetapi jika gangguan itu sangat merisaukan atau tidak sembuh, anda boleh segera berjumpa pakar ginekologi untuk pemeriksaan keadaan anda dan mendapatkan rawatan lengkap.

Demikian penjelasan yang boleh diberikan mengenai penyebab kesakitan di sekitar payudara, semoga membantu, terima kasih.

Dijawab oleh: Dr. Ayu Andrian Putri

Sumber: Meetdoctor.com

The post Sakit Pada Payudara, Perlukah Khuatir? appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2umkafU

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.