Hi! Welcome Back and Stay Tune! Tips Jitu Atasi Ketiak Daripada Basah - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Tips Jitu Atasi Ketiak Daripada Basah

Cuaca panas menyebabkan badan kita mudah berpeluh. Salah satu bahagian badan yang paling berpeluh adalah ketiak. Walaupun menggunakan deodoran, peluh masih muncul, malah meresap ke dalam baju yang membuatkan seseorang rasa malu.

Selain memalukan, pengeluaran peluh yang berlebihan di ketiak juga menjadikan pakaian berwarna. Anda akan mendapati rona kuning pada baju itu. Pernah tak anda mengalaminya?

Penggunaan deodoran sedemikian boleh dikawal, ya. Tetapi, ada sesetengah orang yang merasakan penggunaan deodoran tidak membantu mengurangkan pengeluaran peluh. Persoalannya, bagaimana mengatasi masalah ini?

Penggunaan deodoran tidak akan menghentikan pengeluaran peluh. Jika badan tidak berpeluh, anda akan mati. Oleh itu, peluh adalah salah satu cara untuk menghilangkan toksin dalam tubuh.

Tetapi, jika berpeluh berlebihan, anda pasti akan rasa malu. Jangan risau, anda boleh mengendalikannya dengan beberapa cara di bawah ini.

Gunakan deodoran semulajadi

Sebagai tambahan kepada deodoran buatan kilang, anda boleh membuatnya dari bahan semula jadi. Pertama, buat pasta campuran baking soda dan air. Sapukan ramuan ini pada ketiak dan biarkan selama 30 minit, kemudian bilas dengan air bersih.

Kedua, gunakan cuka epal untuk ketiak selepas mandi. Herba ini akan menjadikan ketiak kering. Akhirnya, cubalah memohon campuran jus lemon dengan isi tomato di ketiak sebelum tidur. Biarkan herba ini selama 15 minit untuk kering, kemudian bilas dengan air bersih.

Pastikan ketiak anda bersih

Apabila ketiak anda mula berpeluh, segera keringkan dengan tisu. Jangan memakai sebarang deodoran apabila ketiak anda basah. Ini akan meningkatkan pengeluaran ketiak. Basuh ketiak dengan sabun, kemudian kering sebelum menyapukannya lagi.

Bagi mereka yang mempunyai masalah dengan peluh, anda perlu mandi lebih rajin dalam cuaca panas. Pastikan badan benar-benar kering sebelum memakai pakaian. Jika tidak, badan akan kembali berpeluh yang menjadikan ketiak basah sekali lagi.

Pakai baju dalam

Agar peluh tidak meresap ke dalam pakaian, maka anda harus memakai baju di dalamnya. Ini akan membuat peluh diserap terlebih dahulu ke dalam baju yang dalam dan tidak meninggalkan kesan pada baju luar anda.

Mencukur bulu ketiak

Mencukur bulu ketiak juga boleh membantu mengurangkan pengeluaran peluh. Bulu halus itu menjadikan ketiak lembap dan menghasilkan lebih banyak peluh. Sebaiknya, anda tidak perlu mencukur bulu ketiak sehingga habis. Ini akan menyebabkan liang-liang terbuka lebar dan meningkatkan suhu ketiak.

Semak diet anda

Anda juga harus mengelakkan makanan berbau tajam, terutama bawang jika penghasilan peluh badan meningkat. Di samping itu, elakkan daging merah, susu, alkohol, dan makanan pedas yang meningkatkan suhu badan. Makanan ini akan membuat hypothalamus menghantar isyarat ke otak untuk menghasilkan lebih banyak peluh.

The post Tips Jitu Atasi Ketiak Daripada Basah appeared first on Aliff Channel.



✍ Sumber Pautan : ☕ Tahukah Anda Rakyat Malaysia?

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2INtVXG

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.