Hi! Welcome Back and Stay Tune! Taipingmali (tm) - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Taipingmali (tm)

Taipingmali (tm)


Solat sunat terawikh 20 rakaat seluruh Perak

Posted: 03 Jun 2016 04:14 PM PDT

Semalam  dalam khutbah Jumaat,  khatib telah menegaskan bahawa Sultan Perak telah menitahkan supaya semua masjid tidak dibenarkan mengadakan solat sunat terawikh dengan memendekkan ke lapan rakyat. Sultan juga melarang sebarang bentuk tazkirah pada pertengahan solat sunat tersebut.

Sebelum ini banyak masjid di Perak yang dirampas urus tadbir oleh pembangkang melalui mesyuarat agung haram sekitar tahun 2000 telah menukar sistem yang sedia ada kepada sistem dan budaya parti siasah mereka.

Di Taiping terdapat beberapa buah masjid rampasan juga menjadikan masjid sebagai tempat berpolitik parti perampas.  Masjid dijadikan kubu atau markas parti mereka.  Sewaktu pilihanraya kecil P59 Bukit Gantang hampir kesemua masjid dan surau dijadikan hostel untuk penyokong dan jentera parti mereka berkampung,  khususnya mereka yang datang dari daerah lain dan negeri lain.

Awal tahun ini atau lebih tepat lagi, mesyuarat agung tahunan diadakan secara tertutup. Hanya kumpulan mereka sahaja yang dijemput hadir,  tiada lagi banner yang digantung di atas bumbung masjid seperti tahun 2000.

Bermula Ahad ini kempen pilihanraya kecil Kuala Kangsar akan bermula sehingga 18 Mei 2016. Kita lihat apakah mereka akan mengingkari titah baginda, adakah masjid akan menjadi hostel jentera pilihan raya mereka?  Sama-sama lah kita lihat gelagat mereka.

 Tidak Tabur Janji Kosong – Zambry

Posted: 03 Jun 2016 03:51 PM PDT

Barisan Nasional (BN) tidak sesekali menabur janji-janji kosong dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Kuala Kangsar, kata Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

Beliau yang juga Pengerusi Perhubungan UMNO Perak berkata pendekatan BN selama ini ialah menjanjikan sesuatu yang realistik dan mampu dilaksanakan untuk pengundi.

Zambry MB Perak1

Bagi PRK Kuala Kangsar kali ini, katanya BN akan meneruskan manifesto yang dibawa oleh bekas penyandang kerusi itu Allahyarham Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad.

"Paling penting, kita berikan penjelasan isu-isu yang dimanipulasi pihak sana (pembangkang) dan teruskan perkara yang dijanjikan dalam manifesto terdahulu," katanya selepas merasmikan Perhimpunan Penjawat Awam Bersama Menteri Besar dan Taklimat Isu Semasa oleh Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) di sini, hari ini.

Mengulas mengenai pengumuman calon Pakatan Harapan semalam, Zambry yang juga Pengerusi BN Perak berkata BN bersedia menerima cabaran daripada mana-mana calon.

"Kita tiada halangan. Hak mereka nak namakan sesiapa. Kalau ada parti lain nak letak calon pun hak masing-masing.

"BN akan berdepan (calon lain) dengan cara kita, kaedah kita dan akan berikan yang terbaik kepada rakyat," katanya.

Semalam PAN menamakan bekas profesor Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Dr Ahmad Termizi Ramli sebagai calon Pakatan  bagi PRK  Kuala Kangsar




Sent from Samsung tablet.

Belum jadi kerajaan persekutuan sudah bongkak

Posted: 03 Jun 2016 02:30 AM PDT

Lihatlah sendiri betapa hebatnya PBT di bawah kerajaan pembangkang.  Ini baru ZALIM. 



Sent from Samsung tablet.

Mengapa Kerajaan Pulau Pinang membayar lebih dari 5 kali ganda daripada kadar standard yang diwartakan untuk kajian?

Posted: 03 Jun 2016 02:22 AM PDT

Saya merujuk kepada kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh EXCO Pulau Pinang YB Lim Hock Seng pada 1 Jun 2016 di mana beliau sekali lagi mengesahkan bahawa laporan jumlah kos kebolehlaksanaan dan reka bentuk terperinci bagi RM6.34 bilion Terowong Pulau Pinang dan 3 projek jalan utama adalah RM305 juta.

Dalam kenyataannya, YB Lim Hock Seng memberi penerangan terperinci mengenai laporan kos individu untuk kedua-dua komponen utama – bagi Terowong Pulau Pinang dan 3 jalan utama.

Saya terkejut bahawa laporan kebolehlaksanaan dan reka bentuk terperinci untuk 3 jalan utama memerlukan kos RM208.8 juta.

Kerajaan Pulau Pinang sebelum ini telah diberikan kos kebolehlaksanaan untuk 3 jalan utama hanya antara RM1.85 bilion dan RM2 bilion, ini bermakna bahawa kebolehlaksanaan dan kos reka bentuk terperinci adalah antara 8% hingga 11% daripada kos pembinaan sebenar projek.
Ini adalah bertentangan dengan warta skala yuran yang dipersetujui oleh Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Jurutera Malaysia di bawah Akta Pendaftaran Jurutera 1967 di mana kadar perundingan kejuruteraan bagi projek bernilai lebih RM1 bilion hanya antara 2.28% (min) dan 2.54% (max) daripada kos pembinaan.

Maklumat yang diberikan oleh EXCO Pulau Pinang dalam satu kenyataan akhbarnya adalah satu petunjuk yang kukuh bahawa Kerajaan Pulau Pinang mungkin telah membayar sehingga 5 kali lebih tinggi daripada skala yuran yang diwartakan untuk laporan 3 jalan.

Semakan mengenai ringkasan akaun yang telah diaudit dikemukakan kepada SSM oleh syarikat bertujuan khas yang melakukan laporan ini menunjukkan bahawa ia membuat keuntungan sebanyak RM64.5 juta hasil jualan daripada RM51.8 juta.

Saya telah menemui bahawa ini adalah keuntungan yang sangat tinggi memandangkan sumber pendapatan tunggal syarikat ini pada masa penyerahan akaun mereka dipercayai hanya dari pembayaran oleh Kerajaan Pulau Pinang untuk melakukan laporan kebolehlaksanaan dan reka bentuk.
Malah keuntungan ini adalah lebih tinggi daripada jumlah lebihan hasil Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang digabungkan untuk tahun 2013 dan 2014.
Oleh itu, saya membuat laporan ini untuk meminta SPRM dan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil PDRM untuk menyiasat jika terdapat sebarang rasuah atau unsur-unsur salah laku dalam pemberian laporan ini.

Tambahan lagi, laporan saya juga didorong oleh sesi panas baru-baru ini di dalam sesi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang baru berakhir di mana ADUN PKR telah mengetuk meja dan berkata beliau mendapati ia sukar untuk mewajarkan kos laporan untuk projek Terowong Pulau Pinang.

ADUN PKR juga menuntut untuk mengetahui mengapa laporan PAC negeri mengenai projek Terowong Pulau Pinang telah dua kali ditangguhkan.
Hal ini kerana projek ini merupakan projek mega pertama Kerajaan DAP Pulau Pinang yang telah diberikan dan menandatangani perjanjian pada tahun 2013 yang membolehkan mencecah bayaran sehingga RM20 bilion wang Rakyat Pulau Pinang kerana penganugerahan tanah yang diberikan dan akan diberikan kepada syarikat yang menang dan projek itu termasuk 30 tahun konsesi tol yang ditanggung oleh rakyat, saya menyeru kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk menyiasat perkara ini tanpa rasa takut atau pilih kasih.

Datuk Huan Cheng Guan
Naib Presiden
Parti Cinta Malaysia

Diterjemah oleh : KKMM

Sent from Samsung tablet.

#PRKKUALAKANGSAR : Kayu ukur menguji PAN dan PAS

Posted: 03 Jun 2016 02:11 AM PDT

Hari ini khalayak sedia maklum bahawa sudah 3 nama mengesahkan untuk merebut kerusi  parlimen P67 Kuala Kangsar. 

BN akan mempertahankan kerusi yang dimenangi  mereka sejak sekian lama.

BN yang diwakili oleh Kak Mas akan membawa agenda pembangunan dan manifesto pru 13  yang mana lebih 80% telah ditunaikan.

Kaki Mas sudah 3 tahun mengetahui selok  belok penduduk dan pengundi dilihat lebih mudah untuk meneruskan kesinambungan yang dibawa oleh arwah suaminya.

Ia amat berbeza seandainya pengundi dan penduduk memilih orang baru dan sudah pasti ia akan membantutkan agenda pembangunan yang dirancang  sejak awal lagi. 

Oleh  itu tidak ada sebab yang munasabah untuk percaya kepada pujuk rayu oleh pihak lain selain daripada  Barisan Nasional. 

Pas dalam pru 13 lalu mendapat sokongan pengundi  Dap dan pengundi  PKR,  tetapi  kali ini Pas hilang  sokongan dua pihak tadi. Kini Pas bergantung sepenuhnya kepada  ahlinya. 

Apa yang akan diperoleh itu ialah  kekuatan sebenar Pas, manakala Pan pula kelihatan begitu yakin untuk mencuri undi penyokong Pas ke arah calon mereka. Pan beruntung kerana mereka akan disokong oleh pengundi Cina dari parti Dap.

BN pula mengharapkan undi semua kaum terutama Umno, mca, gerakan,  mic dan lain-lain parti bn.

Kita juga berharap orang cina yang dahulunya pengundi BN agar kembali menyokong calon BN kali ini. Lupakan Dap yang hanya pandai mengkritik dan memfitnah tetapi mereka sendiri banyak masalah dalam negeri yang diperintah oleh mereka,  lihat di pulau pinang dan Selangor. Tidak pernah sunyi dari pelbagai masalah dan krisis. 

Lihat sendiri bagaimana buruk nya Dap semasa 11 bulan memerintah Perak. 

Pan yang meletakkan calonnya bukanlah untuk membela rakyat tetapi hanya untuk mengukur kekuatan dan penerimaan rakyat terhadap parti sekular mereka. 





Sent from Samsung tablet.


from BLOG - BLOG PRO POLITIK http://ift.tt/1PtwpvL
Berita Politik Tempatan Gidei-Giyen-Ginan

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.