Hi! Welcome Back and Stay Tune! Bencinya Aku Pada PTPTN !! - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Bencinya Aku Pada PTPTN !!

Bencinya Aku Pada PTPTN

pt

Ini merupakan luahan seorang peminjam PTPTN yang tidak berpuashati dengan sistem PTPTN. Luahan ini dibuat di laman IIUM Confession.

Luahan ini menjadi viral di laman sosial apabila lebih 6 ribu berkongsi (share) perkongsian tersebut.

Jom baca:

First of all..aku harap sangat admin terima confession aku sbb aku sangat tertekan dengan ptptn.

Bayangkan hampir 16 tahun aku terpaksa fikir pasal benda ni.

Aku adalah ex uiam. Pada tahun pertama pengajian memang aku ambil pinjaman ptptn. Tapi pada tahun ke dua pengajian aku ditawarkan biasiswa majlis raja_raja.

Walaupun aku dapat biasiswa tu di tahun ke dua pengajian tp biasiswa tu diberi secara backdated bermula dari tahun satu. Jadi,aku telah membatalkan pinjaman Ptptn dan memulangkan wang yang aku guna di tahun pertama pengajian.

Semenjak masih di uia lagi aku rase macam orang bodoh aku ni banyak kali berulang ke wisma chase perdana untuk settle benda ni.Buang duit taxi dan lrt aku je.

Sampailah satu masa aku duk berulang nk settle benda ni,kalau tak silap aku staff yang in charge kes aku ni namanye Rozita dia dah cek semua bayaran aku dan dia cakap benda ni selesai dan minggu depan dia akan keluarkan surat pelepasan hutang untuk aku .

Lepas seminggu seminggu aku tunggu macam orang bodoh tak nampak bayang pun.Lepas tu aku pergi lagi ke wisma chase perdana tu nk jumpa puan rozita tu .Malangnya bila aku tanya staff Ptptn tu cakap dia dah bertukar ke department lain.Lalu aku ceritalah kes aku ni..boleh staff kat situ cakap kita orang tak tahu apa2 sbb yang handle tu Puan Rozita .Memang bangang statement ni!

Lepas pada tu banyak kali juga aku pergi ke pejabat ptptn tu tapi xde hasil pun.Yang paling menyakitkan hati statement hutang dari ptptn yang merapu-rapu aku dapat.Jumlah hutang yang entah apa2.Ada juga statement yang aku dapat suruh aku bayar hutang sebab aku gagal dalam pengajian sedangkan aku pemegang biasiwa dan masih belajar di uia.Bodohnye sistem ptptn.

Lepas pada tu aku malas dh nak fikir.Sehinggalah aku habis belajar dekat uia pun aku masih menerima statement hutang dari ptptn.

Sehinggalah pejabat ptptn bertukar ke kl central pun aku pergi lagi nak settle benda ni tapi cukup mengecewakan staff hanya mampu ambik no.phone aku kata nak cek dulu lepastu contact aku balik.Haram jadah x de.Senyap gitu je.Kalau telefon pun sama.

Aku memang dah menyampah dengan ptptn ni.Finally aku biarkan saja.Dah malas aku nak fikir.

Yang paling aku sakit hati…yang terkini pada oktober tahun lepas nama aku dipanggil untuk taklimat pemotongan gaji bagi penjawat awam.

Masa taklimat tu memang aku betul2 marah dan aku cerita perkara sebenar.Pegawai ptptn dari kuantan tu siap berjanji kat aku depan 200 orang nak settle kes aku dalam masa 2 minggu.Wahai En.Zulzamri(ini nama sebenar)sedap manis mulut kau janji 2 minggu tapi ni dah setahun x settle2.Jangan pandai janji je!!!!!!!!!!!

Lepas pada tu aku ada pergi jumpa pengurus ptptn terengganu,lepas jumpa dia baru aku rasa ada pergerakan sikit kes aku ni.Lepas pada tu barulah ada sikit tindakan dari hq.

Tapi hq pun bangang ada ke telefon aku cakap kalau aku nak clear nama aku bayar 3200 lebih.Aku cakap kenapa aku kena bayar sedangkan aku tak ambik duit tu.Dia suruh aku cek sendiri dengan bendahari uia.

Satu hari lepas tu aku rasa tertekan sangat2 dengan ptptn ni aku telefon dan memang aku mengamuk macam orang gila.Aku cakap kenapa aku yang kena buat kerja ptptn..kenapa aku yang kena cari bendahari uia sedangkan ni kecuaian di pihak ptptn.Lepas aku mengamuk barulah dia orang kata nak settle benda ni dan dia orang nak cek.Aku rase kalau aku x mengamuk memang senyap gitu jelar.

Sekarang ni ptptn sedang cek dengan bendahari uia kes ni.Staff yang incharge cakap rekod lejar pelajar aku di uia memang clear dan aku tak berhutang apa2 pun dengan ptptn.Masalahnya..ada rekod di ptptn sebanyak lebih kurang 3555 yang dibayar ke bendahari uia.Dia cakap masuk 2 kali.Sedangkan bendahari uia cakap mustahil masuk 2 kali.

Yang paling sakit hati aku dengar dari ptptn dia orang x boleh clearkan nama aku dari sistem ptptn selagi bendahari uia x pulangkan duit tu.Sedangkan dah terbukti duit tu xde kaitan dengan aku.Kalau kau nak sangat duit tu mintak jelah dengan bendahari dan tolonglar clearkan nama aku!!!!!!!!

Aku yakin sangat2 benda ni terjadi bukan sbb salah bendahari uia tapi sistem perekodan ptptn yang caca merba sebenarnya!!!!!

Tolonglah settlekan kes aku ni!!!!Janganlah aniaya orang macam ni.Aku sepatutnya dari dulu lagi x payah fikir pasal ptptn sbb dapat biasiswa tapi sampai sekarang belum settle.Duit 3555 tu pun dah jadi 4000 lebih sbb kos pentadbiran.

Tolonglah jangan aniaya orang macam ni aku dah cukup tertekan!kalau setakat 300 walaupun aku x ambik duit tu aku boleh je nak derma kat ptptn..tapi ni 3555 .Kalau korang sanggup x nak derma 3555 kat ptptn.Aku bukannya sekaya dato vida ..tapi hanya penjawat awam.

TOLONGLAH WAHAI PTPTN JANGAN ANIAYA ORANG MACAM NI….KALAU AKU BETUL2 BERHUTANG DAH LAMA AKU BAYAR DUIT TU!!!!!!!
– M

Itulah kisahnya, luahan hati seorang bekas peminjam PTPTN. -PENMERAHDOTCOM

The post Bencinya Aku Pada PTPTN !! appeared first on PenMerah.com.



Penyumbang : PenMerah.com

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.