Hi! Welcome Back and Stay Tune! Bagaikan Si Tenggang, Tubuh Gadis Ini Beransur Menjadi Batu! - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Bagaikan Si Tenggang, Tubuh Gadis Ini Beransur Menjadi Batu!

Kamu pasti tahu cerita rakyat Si Tenggang Anak Durhaka yang kononnya bertukar menjadi batu akibat disumpah ibunya. Kita tahu cerita ini dongeng semata-mata yang bertujuan memberi pengajaran kepada peri pentingnya menghormati ibubapa.

Artikel kali ini tidak menyentuh tentang cerita dongeng, mahupun pasal nilai murni menghormati ibubapa. Sebaliknya berkisar tentang seorang remaja perempuan yang perlahan-lahan tubuhnya bertukar menjadi ‘batu.’ Tidak percaya? Begini kisahnya…

Luciana Wulkan berusia 17 tahun adalah warganegara England. Sejak dilahirkan terdapat keganjilan pada tubuhnya. Lehernya kaku tidak dapat digerak atau dipusingkan. Malah dia juga mengalami kesukaran untuk bergerak kerana sendinya kaku. Tumbesaran tubuhnya juga lebih lambat berbanding kanak-kanak normal.

Seiring dengan pertambahan usia, keadaannya bertambah teruk. Dalam usia 17 tahun kedua belah tangannya sukar digerakkan kerana ototnya beransur-ansur mengeras bertukar menjadi tulang yang sekeras batu! Bukan hanya itu, rahangnya mula terkunci kerana mula mengeras.

Sejak berusia 7 tahun, otot punggungnya telah menyatu dan bersebati dengan tulang. Anah bukan! Mengapa ototnya menjadi keras bertukar batu?

Keganjilan ini ada penjelasannya dalam perspektif sains. Ia tiada kaitan dengan sumpahan menjadi batu. Dalam istilah perubatan keadaan yang dideritai oleh gadis malang ini dinamakan Stone Man syndrome (Sindrom Manusia Batu). Ia disebabkan oleh penyakit yang sangat jarang menyerang, dikenali sebagai Fibrodysplasia Ossificans Progressiva  (FOP).

Penyakit ini menyerang jaringan pengikat tubuh dan mengubah otot (daging) dan urat menjadi keras seperti batu. Ia secara perlahan-lahan menjalar ke seluruh anggota tubuh badan sehingga sampai suatu tahap penderitanya mengalami kesukaran bernafas kerana otot rawan yang menyatukan tulang rusuk menjadi keras bertukar menjadi tulang. Akhirnya mangsa meninggal dunia kerana sesak nafas atau mengalami serangan jantung.

Bagi Luciana, walaupun pergerakannya terbatas, dia tetap berusaha hidup senormal mungkin. Dia banyak menjalin hubungan dan berkongsi masalah dengan penderita FOP yang lain. Dalam ketidaksempurnaan ini, dia tetap berazam untuk melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat ijazah dalam jurusan perniagaan.

Menurut statistik, penyakit kelainan genetik ini dihidapi oleh satu daripada 800 orang di dunia. Hingga kini belum ada rawatan untuk menyembuhkan penyakit ganjil ini. Mereka yang menghidap penyakit ini terpaksa menerima hakikat dan sentiasa bersedia untuk menghadapi maut!

Comments

comments



✍ Sumber Pautan : ☕ BeautifulNaara

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2x2WiOK

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.