Hi! Welcome Back and Stay Tune! Azmin Ali Punca Harga Barang Naik Di Selangor - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Azmin Ali Punca Harga Barang Naik Di Selangor




Di Pulau Pinang, Guan Eng buat cerita karut kata Datuk Seri Najib yang halang kerajaan DAP di sana buat LRT. Di Selangor, Azmin kata kena tukar kerajaan pusat barulah harga barang jadi murah.

"Kita tiada kuasa di peringkat Persekutuan untuk laksana dasar membantu rakyat. Apa yang kita dapat lakukan hanyalah dari segi negeri, di luar kerajaan negeri kita tunggu pilihan raya umum akan datang," kata Azmin Ali dalam Malaysiakini pada 1 Oktober 2017.

Guan Eng dan Azmin sama sama mengarut. Banjir dan masalah kilang haram berlaku di Penang adalah salah Guan Eng dan DAP. Masalah ini pun tidak selesai, ada hati nak buat LRT.

Azmin pula "recycle" balik apa yang Rafizi pernah janji dalam dua pilihanraya yang lepas. Dulu pembangkang kata kalau harga minyak murah maka harga barang akan jadi murah.

Teori ekonomi Rafizi ini ternyata salah. Sekarang bila harga minyak secara mingguan sudah stabil, apa jadi pada harga barang? Teori ini salah. Rafizi pun dah malu cakap lagi teori ini.

Azmin pula yang ciplak teori Rafizi ini dan cakap "kalau tukar kerajaan pusat, maka harga barang akan jadi murah". Hanya buat teori bahawa kalau hapus GST maka harga barang akan jadi murah. Ini dakwaan mengarut Azmin.

Harga barang naik di Selangor kerana Azmin Ali. Ini teori yang realistik. Azmin Ali selaku Menteri Besar Selangor telah bertindak mengenakan caj 20 sen terhadap penggunaan plastik sehingga menyebabkan harga barang-barang naik secara relatif di Selangor.

Caj plastik 20 sen yang dibuat Azmin lagi membebankan rakyat berbanding naik gula 11 sen. Baca pautan ini ;

http://ift.tt/2yVUGo9

Azmin menggunakan alasan mahu jaga alam sekitar dengan mengenakan caj 20 sen ke atas penggunaan plastik supaya rakyat Selangor jangan menggunakan beg plastik.

Namun Azmin Ali gagal melihat bagaimana pembayaran 20 sen tersebut telah menyebabkan harga barang-barang naik secara mendadak memandangkan jumlah yang agak besar terpaksa dibayar oleh pengguna apabila mereka membuat pembelian yang banyak ketika membeli belah di Giant, Tesco, AEON, Speedmart, 7 Eleven dan semua kedai di Selangor.

Ironinya Azmin menegaskan bahawa pelaksanaan caj itu disokong oleh rakyat Selangor berdasarkan hasil tinjauan melibatkan 80 orang responden yang dijalankan oleh pihaknya sebelum ini. Adakah 80 orang responden tersebut mewakili keseluruhan rakyat Selangor? Alasan Azmin tersebut memang tidak masuk akal.

Jika Kerajaan Selangor benar-benar mahu memelihara alam sekitar, mereka sepatutnya mengharamkan terus penggunaan beg plastik, bukannya mengenakan caj 20 sen kepada pengguna bagi setiap beg itu.

Keputusan Azmin tersebut turut dilihat bertentangan dengan usaha Kerajaan Persekutuan untuk memastikan negara bebas beg plastik dan sampah. Kerajaan Persekutuan membelanjakan hampir RM1.9 bilion untuk kerja-kerja pembersihan seperti kutipan sampah dan sisa pepejal.

Sepatutnya, kerajaan Selangor mencontohi bagaimana Melaka menguruskan isu beg plastik. Mereka mengharamkan terus penggunaan beg plastik. Dengan cara tersebut maka pengguna tidak dibebankan dengan kenaikan harga barangan yang berpunca daripada caj 20 sen tambahan ke atas beg plastik.

Tambahan pula, Azmin gagal memberikan penjelasan lanjut mengenai kaedah memastikan kutipan caj 20 sen itu benar-benar digunakan oleh pihak peniaga untuk melaksanakan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) bagi memelihara alam sekitar di Selangor.

Dengan kata lain, Azmin hanya menjaga kebajikan peniaga dan mengabaikan hak pengguna dengan menaikkan kos barang melalui caj 20 sen beg plastik.

Mana pergi semua duit plastik 20 sen ini? Siapa pembekal plastik terbesar di Selangor? Dia lah yang dapat untung. Kalau rakyat Selangor tidak mahu lagi plastik 20 sen ini, jangan pilih Pakatan Rakyat lagi di Selangor.

Azmin baru baru ini cakap mahu masjid cari duit sendiri macam masjid masjid di India. Mengapa hendak sekat peruntukan untuk masjid?

Tadi pun di sebuah kuarters masjid diroboh di Subang. Kenapa sampai jadi begitu sekali? Oktoberfest diberi kelonggaran, kuarters masjid tidak pula ada budi bicaranya.

Inilah kerajaan Azmin Ali di Selangor. Harga barang pun naik, masjid mahu disekat peruntukan, kuarters masjid pula diroboh. Seriklah orang Selangor, jangan lagi beri undi pada PKR, DAP dan sekutunya di Selangor.


Tulisan :
Beruang Biru
BB600, Rabu
4 Oktober 2017

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2wxzBys

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.