Hi! Welcome Back and Stay Tune! Mesyuarat Parti Bunga Macam Mesyuarat Parti Komunis? - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Mesyuarat Parti Bunga Macam Mesyuarat Parti Komunis?





Akhirnya parti Bunga yang Mahathir tubuh untuk mencabar kewujudan UMNO ini akan mengadakan mesyuarat tahunannya di Shah Alam esok.  Terlambat 4 bulan dari Tarikh ia sepatutnya diadakan tapi bak kata orang lebih baik ada dari tidak.

Pun begitu, mesyuarat ini mencetuskan banyak persoalan, antaranya mudah betul mereka mahu anjurkan mesyuarat agung tahunan (AGM) parti dengan tidak ada mesyuarat di peringkat bahagian dan cawangan-cawangan pun tidak wujud.

Maaf cakaplah, ini lebih teruk dari Parti Komunis.

AGM yang akan diadakan di Pusat Konvensyen Ideal (IDCC) itu dengar katanya akan dihadiri Pengerusi tetap, timbalan pengerusi tetap, ahli Majlis Pimpinan Tertinggi serta 990 perwakilan daripada 137 bahagian sahaja.

Parti Bunga terpaksa adakan juga AGM ini kerana mereka berdepan risiko dibubarkan oleh RoS. Ini kerana parti kecil itu didapati melanggar tiga perlembagaan partinya sendiri.

Pertama, gagal mengadakan AGM, kedua menangguhkan AGM tanpa peruntukan parti dan ketiga menggunakan istilah Armada untuk sayap pemuda parti yang mana ia bertentangan dengan perlembagaan partinya sendiri.

Walaupun arahan RoS kepada Parti Bunga adalah wajib mengadakan AGM, namun kena dilihat juga cara mereka anjurkan itu. Memadaikah sekadar mengumpulkan kepimpinan dari 137 bahagian tanpa peringkat cawangan/akar umbi?

Ini tak ubah seperti parti komunis. Ikut suka hati pemerintah parti itu nak aturkan AGM mengikut kehendak sendiri. Tak mustahil jika tiada arahan dari RoS, Parti Bunga tidak akan anjurkan AGM. Mereka akan gerakkan parti itu seperti gerila di dalam hutan, guna undang-undang rimba!

Bayangkan, macam mana mesyuarat tahunan diadakan bila mesyuarat cawangan dan bahagian pun tidak ada? Jangan kata mesyuarat cawangan, cawangan pun tidak ada walaupun satu.  Hanya ada bahagian sahaja, itu pun jumlahnya masih jauh kalau nak dibandingkan dengan UMNO.

137 bahagian seluruh Malaysia ini sebetulnya masih tidak mampu menyainggi Umno yang gagah dengan 191 bahagian dan lebih 22 ribu buah cawangan.  Sepatutnya 222 (mengikut jumlah kerusi parlimen) tapi kerana UMNO tidak wujud di Sarawak, tinggal 191 bahagian sajalah.

Jelasnya, ini bukanlah struktur suara akar umbi kepada pucuk pimpinan sebuah parti seperti mana kehendak demokrasi yang diamalkan di negara kita, tetapi ini lebih kepada organisasi diktator.

Bagaimanapun kita tidak terkejut.  Pengasas Parti Bunga itu sendiri pun adalah seorang ahli politik tua yang bersifat super ego dan diktator. Ada Presiden pun macam tidak berfungsi, semuanya ikut apa kata Pengerusi, konsep demokrasi apakah ini?  Nak dibandingkan dengan Presiden Umno dan kepimpinan sedia ada, jauh sekalilah.

Padahal ketika mula ditubuhkan dulu, pemimpin Parti Bunga mencanang cerita kononnya parti serpihan UMNO itu adalah cerminan demokrasi yang sebenar.  Malah mendakwa dengan mudah boleh kebumikan Umno dalam PRU14 ini. Namun dsiukur dari jumlah cawangan dan bahagian pun tak mampu kalahkan Umno.

Dalam masa yang sama, RoS wajib siasat pelaksanaan AGM Parti Bunga. Jangan dibenarkan ada pihak menguruskan parti politik macam menguruskan sarkas. Negara kita ada undang-undang dan standard tersendiri dalam menubuhkan parti berasaskan prinsip demokrasi.

Mana boleh ikut hati Mahathir saja nak buat macam mana.




Tulisan :

Beruang Biru
BB719, Jumaat
29 Disember 2017

✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2Em0OZF

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.