Hi! Welcome Back and Stay Tune! Gabungan guru berdiri di belakang Cikgu Idzahril dalam kes tampar - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Gabungan guru berdiri di belakang Cikgu Idzahril dalam kes tampar

 | January 9, 2018
Gabungan guru itu berharap ibu bapa tidak terus membuat laporan terhadap guru.
Noor-Idzahril-Ahmad 
KUALA LUMPUR: Kumpulan pendidik terbesar di negara ini mempertahankan seorang guru di Pulau Pinang yang dihadapkan ke mahkamah selepas menampar seorang murid.

Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berkata pihaknya percaya guru Noor Idzahril Ahmad berbuat demikian dengan niat mahu mendidik murid itu dan bukan untuk tujuan mendera.

“Dia hanya bertindak (tampar) sekali sahaja, kalau dia bertindak berkali-kali, kita tak setuju. Tapi berdasarkan maklumat, kita dapati guru itu hanya bertindak sekali bagi tujuan nak mendidik murid tersebut,” kata Setiausaha Agung NUTP Harry Tan pada sidang media hari ini.

Idzahril, seorang guru Bahasa Inggeris dari Nibong Tebal, dihadapkan ke Mahkamah Majistret Jawi, Pulau Pinang atas pertuduhan mendatangkan kecederaan kepada muridnya yang berusia 9 tahun pada 2 Ogos 2017.
Mahkamah hari ini menetapkan 19 Februari depan sebagai tarikh sebutan akhir bagi kes Idzahril.

Majistret Hizween Azleena Othman Kamal menetapkan tarikh itu selepas pihak pendakwaan gagal mengemukakan laporan perubatan yang sepatutnya diserahkan hari ini.

Peguam Mohd Fadhly Yaacob yang mewakili Idzahril berkata, pihaknya memohon kes dilepas tanpa dibebaskan berikutan pihak pendakwaan gagal menyerahkan laporan perubatan pada sebutan semula kes kali ketiga.
Idzahril didakwa memukul murid berkenaan selepas dia berbuat bising ketika Idzahril sedang mengajar di kelas bersebelahan.

Beliau didakwa di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan, dan boleh dipenjara maksimum setahun atau denda sehingga RM2,000, atau kedua-duanya jika sabit.
Tan berkata pihaknya tidak akan berkompromi dengan mana-mana guru yang bertindak melampaui batas sehingga membawa kepada kecederaan.

“Pada umumnya NUTP tak bela atau tegakkan guru-guru yang dera, cabul, memukul anak muridnya berkali-kali, baling kerusi pada anak murid… kita tak akan bantu guru itu, mereka kena berhadapan (hukuman).
“Tapi kalau kes di mana berlakunya sedikit kekasaran kerana nak mendidik, saya rasa kod etika itu perlu ada,” katanya.

Beliau turut menasihatkan ibu bapa supaya jangan terus mengambil tindakan undang-undang, sebaliknya cuba menyelesaikan sesuatu perkara dengan pihak sekolah.

“Kita akui kita bukan malaikat, kadang-kadang buat silap. Kalau silap, kita betulkan keadaan seperti bayar bil perubatan dia. Tapi kalau pergi polis, pergi mahkamah, hanya satu cara dia dibebaskan atau didapati bersalah. Kalau disabit bersalah, dia akan hilang kerja hanya kerana nak didik anak murid yang dia sayangi, tidak berbaloi lah,” katanya


✍ Sumber Pautan : ☕ indah.com

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2madydm

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.