Hi! Welcome Back and Stay Tune! Might Guy: Antara Bakat Dan Genius - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Might Guy: Antara Bakat Dan Genius

Albert Bandura pernah buat eksperimen ke atas kanak-kanak genius dan kanak-kanak biasa. Mereka semua diberikan ujian matematik.

Selain daripada potensi genius dan biasa-biasa, kanak-kanak ini juga mempunyai tahap kepercayaan diri (self-efficacy) yang berbeza-beza.

Hasil eksperimen mendapati, kanak-kanak yang dapat markah yang tinggi adalah kanak-kanak yang mempunyai tahap kepercayaan yang tinggi pada kemampuan diri, tak kira genius ataupun tak.

Tahap kepercayaan tinggi kepada kemampuan diri sendiri menatijahkan usaha yang cukup tinggi. Ahli psikologi, majoritinya percaya bahawa membuatkan anak-anak percaya kepada kebolehan diri adalah penting untuk perkembangannya.

Sebab itulah, budak-budak ini kalau diorang buat apa-apa, kita sebagai orang dewasa cuba ‘acknowledge’ usaha dia supaya budak itu percaya pada kemampuan dirinya.

Dalam Naruto, Might Guy adalah orang ninja yang paling tak pandai. Bukan setakat biasa-biasa, tapi lebih teruk daripada biasa sampai kena cemuh dengan orang kampung.

Kalau dalam istilah permainan bola sepak, Might Guy ini kira kaki bangku-lah.

Tetapi ayah dia, Might Dai, tanamkan pada diri anaknya supaya percaya kepada kebolehan diri. Masa Might Guy kecil, dia memang agak ‘down’ sikit sebab gagal masuk akademi.

Might Dai ajar anak dia supaya jadikan setiap cemuhan orang itu sebagai orang ambil peduli pasal kita. Anggap itu sebagai dorongan.

Ayah dia tak putus asa. Might Guy mula percaya pada kemampuan dirinya. Daripada kepercayaan itu telah menujahkan usahanya yang sangat ekstrim.

Usaha yang ekstrim itu telah membuatkan dia menjadi ninja yang paling kuat di dunia pada zamannya. Hokage ke-4 (Minato Namikaze) yang menyaksikan kebolehan tertinggi Might Guy cakap, Might Guy ini lebih kuat daripada 5 Kage bergabung.

Might Guy mengatasi rakannya sendiri, Hatake Kakashi yang dianggap sebagai genius. Ayah Kakashi pernah pesan, “Kau hati-hati dengan budak ini. Bila besar nanti, dia akan jadi kuat.”

Dulu aku percaya dengan bakat. Sekarang tak lagi. Bakat itu semua ‘bullshit’. Nak berjaya kena berusaha. Orang yang berjaya adalah orang yang berusaha. Bukan yang berbakat.

Nak berbakat sangat, jadi orang yang berbakat dalam berusaha.



✍ Sumber Pautan : ☕ Macam Macam hal laaaa... Anda patut tahu!!!

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2upU9df

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.