Hi! Welcome Back and Stay Tune! Penyebar berita palsu sakit jiwa - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Penyebar berita palsu sakit jiwa

Sakit jiwa! Itulah gambar terbaik untuk menggambarkan watak dan peribadi individu yang menyebarkan berita palsu melalui media sosial.

Terbaharu Kementerian Pendidikan terpaksa menafikan terdapat soalan bagi mata pelajaran bahasa Melayu Kertas 2 dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2016 yang berbaur perkauman seperti tersebar di media sosial.

Kementerian itu dalam satu kenyataan semalam berkata, siasatan yang dijalankan Lembaga Peperiksaan mendapati soalan yang tersebar di media sosial itu bukan soalan dalam UPSR 2016.

Menurut kenyataan itu, soalan dalam setiap kertas soalan yang dibuat Lembaga Peperiksaan melalui proses penilaian bagi memastikan ia mencakupi kurikulum dan menepati objektif mata pelajaran berkaitan.

Sesungguhnya, perbuatan berkenaan adalah amat tidak bertanggungjawab dan jelas mempunyai motif dan niat yang diragui.

Jiwa individu berkenaan adalah kotor dan penuh dengan kejelekan.

Sesiapa pun wajar menyatakan kekesalan atas penyebaran kenyataan palsu itu.

Hakikatnya, kementerian terbabit melalui Lembaga Peperiksaan  amat mementingkan keharmonian kaum dan perpaduan rakyat, terutamanya dalam konteks soalan peperiksaan.

Khalayak tidak seharusnya mudah termakan oleh berita palsu yang semakin menjadi-jadi kebelakangan ini. Ke mana perginya nilai murni yang dipelajari di bangku sekolah? Mengapa individu itu tergamak melakukannya?

Apakah kepuasan mereka menyebarkan berita tidak benar sedemikian? Tidakkah mereka sedar akan kesan dan implikasinya terhadap hubungan etnik dan imej kerajaan, khususnya kementerian terbabit?

Bagi golongan ini, mungkin persetankan semua itu, yang penting asalkan aku puas. Di situlah bermulanya masalah.

Mudah, cuba orang lain sebarkan berita palsu dan fitnah terhadap diri kita dan keluarga kita? Bagaimanakah perasaan kita? Adakah kita gembira? Bukan manusia namanya kalau orang itu tidak sakit hati.

Justeru, kita harus letakkan diri kita dalam kedudukan orang lain sebelum menyebarkan berita palsu yang merosakkan.

Ingat, anda  oleh diheret ke mahakamah atas saman fitnah sivil atau jenayah.

Bersedialah membayar harga mahal atas sikap tidak bertanggungjawab anda itu. – Sarawakvoice



Kredit : SarawakVoice.com

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.