5 Kaedah Tambat Hati Pelanggan Terus ‘Melekat’
Anda mungkin memiliki ramai pelanggan, namun anda juga mahukan mereka untuk kekal setia dengan perkhidmatan dan perniagaan anda.
Pelanggan merupakan aset bernilai kepada sesebuah perniagaan, tanpa kehadiran pelanggan, pasti sesebuah perusahaan itu tidak mampu menjana pendapatan dan memperoleh keuntungan.
Bagaimana caranya? Ketahui 5 kaedah berikut.
1. Ucap Terima Kasih
Ucapan perhargaan diberikan atas kesudian mereka meluangkan masa memberi peluang kepada kita untuk memeberi perkhidmatan sehingga pembelian dilakukan.
Mereka sebenarnya telah meluangkan masa untuk mendengar penjelasan yang lebih lanjut mengenai produk yang ditawarkan. Hargai masa mereka dan jangan hilang fokus dalam melayan pertanyaan.
Ucap terima kasih dengan cara menggunakan ayat yang memuliakan.
Akhiri dengan doa. Kita doakan pelanggan dapat kebaikan dengan penggunaan produk kita. Jangan sekadar ucap macam orang pemalas.
Contoh: “K, tq ats byrn.”
Nampak sangat acuh tak acuh.
2. Tepati Janji
Contoh: Beritahu 3 hari bekerja produk akan sampai. Tak sampai 2 hari sudah sampai depan rumah.
Beritahu 10 hari pesanan akan disiapkan. Tak sampai 7 hari dah siap, free delivery lagi!
Beritahu baju dobi siap petang lusa. Petang esok dah siap. Siap buat panggilan lagi maklumkan kepada pelanggan.
Brainstorm dengan team apa lagi ‘wow’ factor yang boleh menggembirakan pelanggan dan yang berada di luar jangkaan mereka.
3. Hubungi Untuk Tanya Maklumbalas
Selepas beberapa hari, tanya maklumbalas. Ada apa-apa bantuan yang mereka perlukan lagi atau tidak.
Suka, puas hati atau tidak puas hati dengan produk kita.
Daripada tunggu mereka buat panggilan untuk beri maklumbalas atau buat aduan, jauh lebih baik kita yang hubungi mereka dahulu.
4. Tawarkan Diskaun Untuk Pembelian Seterusnya
Diskaun mestilah istimewa. Apa maksud istimewa? Adakah dengan menawar dengan diskaun tinggi?
Tidak. Diskaun tinggi tanpa alasan kukuh boleh menyebabkan pelanggan kecewa.
Mereka akan rasa belian kali pertama itu mereka bayar dengan harga silap. Mereka rasa dipermainkan. Boleh tawarkan special discount untuk produk berlainan yang berkait rapat dengan produk pertama mereka beli.
Untuk produk sama, tawar diskaun rendah sahaja sebagai tanda penghargaan.
5. Tambah Nilai Dengan Sediakan Maklumat Berguna
Hantar maklumat berguna kepada pelanggan. Maklumat itu mesti ada kaitan dengan produk yang dibeli.
Maklumat haruslah ringkas, padat dan actionable.
Usah terlalu kerap. Sebulan 1 hingga 2 kali pun sudah cukup.
Contoh: Siapa yang jual periuk noxxa, boleh hantarkan video masakan resepi terkini menggunakan periuk tersebut.
Bila pelanggan gembira, mudah untuk mereka beli produk lain pula dengan kita. Mulut mereka pun laju menyarankan perniagaan kita kepada rakan-rakan terdekat.
BACA INI JUGA: 6 Jenis Perniagaan Modal Rendah Tapi Pulangan Bersih RM10,000 Sebulan
Sumber: Majalahniaga
Pelanggan merupakan aset bernilai kepada sesebuah perniagaan, tanpa kehadiran pelanggan, pasti sesebuah perusahaan itu tidak mampu menjana pendapatan dan memperoleh keuntungan.
Bagaimana caranya? Ketahui 5 kaedah berikut.
1. Ucap Terima Kasih
Ucapan perhargaan diberikan atas kesudian mereka meluangkan masa memberi peluang kepada kita untuk memeberi perkhidmatan sehingga pembelian dilakukan.
Mereka sebenarnya telah meluangkan masa untuk mendengar penjelasan yang lebih lanjut mengenai produk yang ditawarkan. Hargai masa mereka dan jangan hilang fokus dalam melayan pertanyaan.
Ucap terima kasih dengan cara menggunakan ayat yang memuliakan.
Akhiri dengan doa. Kita doakan pelanggan dapat kebaikan dengan penggunaan produk kita. Jangan sekadar ucap macam orang pemalas.
Contoh: “K, tq ats byrn.”
Nampak sangat acuh tak acuh.
2. Tepati Janji
Contoh: Beritahu 3 hari bekerja produk akan sampai. Tak sampai 2 hari sudah sampai depan rumah.
Beritahu 10 hari pesanan akan disiapkan. Tak sampai 7 hari dah siap, free delivery lagi!
Beritahu baju dobi siap petang lusa. Petang esok dah siap. Siap buat panggilan lagi maklumkan kepada pelanggan.
Brainstorm dengan team apa lagi ‘wow’ factor yang boleh menggembirakan pelanggan dan yang berada di luar jangkaan mereka.
3. Hubungi Untuk Tanya Maklumbalas
Selepas beberapa hari, tanya maklumbalas. Ada apa-apa bantuan yang mereka perlukan lagi atau tidak.
Suka, puas hati atau tidak puas hati dengan produk kita.
Daripada tunggu mereka buat panggilan untuk beri maklumbalas atau buat aduan, jauh lebih baik kita yang hubungi mereka dahulu.
4. Tawarkan Diskaun Untuk Pembelian Seterusnya
Diskaun mestilah istimewa. Apa maksud istimewa? Adakah dengan menawar dengan diskaun tinggi?
Tidak. Diskaun tinggi tanpa alasan kukuh boleh menyebabkan pelanggan kecewa.
Mereka akan rasa belian kali pertama itu mereka bayar dengan harga silap. Mereka rasa dipermainkan. Boleh tawarkan special discount untuk produk berlainan yang berkait rapat dengan produk pertama mereka beli.
Untuk produk sama, tawar diskaun rendah sahaja sebagai tanda penghargaan.
5. Tambah Nilai Dengan Sediakan Maklumat Berguna
Hantar maklumat berguna kepada pelanggan. Maklumat itu mesti ada kaitan dengan produk yang dibeli.
Maklumat haruslah ringkas, padat dan actionable.
Usah terlalu kerap. Sebulan 1 hingga 2 kali pun sudah cukup.
Contoh: Siapa yang jual periuk noxxa, boleh hantarkan video masakan resepi terkini menggunakan periuk tersebut.
Bila pelanggan gembira, mudah untuk mereka beli produk lain pula dengan kita. Mulut mereka pun laju menyarankan perniagaan kita kepada rakan-rakan terdekat.
BACA INI JUGA: 6 Jenis Perniagaan Modal Rendah Tapi Pulangan Bersih RM10,000 Sebulan
Sumber: Majalahniaga
Contributer : SentiasaPanas http://ift.tt/2hS3TbN
Post a Comment