Hi! Welcome Back and Stay Tune! Halimah Yaacob Sah Bakal Presiden Wanita Melayu Pertama Singapura - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Halimah Yaacob Sah Bakal Presiden Wanita Melayu Pertama Singapura


BEKAS speaker wanita Melayu pertama Singapura, Puan Halimah Yaacob kini sah bakal memegang jawatan Presiden wanita Melayu pertama republik Itu.

Media tempatan Singapura melaporkan, Puan Halimah Yaacob menang tanpa bertanding jawatan itu berikutan dua lagi permohonan calon-calon lain telah ditolak.

Jabatan Pilihanraya Singapura pada hari Isnin mengeluarkan satu kenyataan media memaklumkan bahawa hanya satu sijil layak telah dikeluarkan untuk pertandingan jawatan itu.

Meskipun badan itu tidak menyatakan nama calon yang berjaya, tidak berapa lama selepas pengumuman itu dua lagi calon presiden iaitu Mohamed Salleh Merican dan Farid Khan mengesahkan bahawa permohonan mereka telah ditolak.

Antara syarat kelayakan untuk menjadi calon presiden, para pemohon dari sektor swasta seperti Mohamed Salleh dan Farid Khan perlu menunjukkan bahawa mereka pernah menguruskan sebuah syarikat yang memiliki ekuiti bernilai sekurang-kurangnya SD500 juta ataupun pengalaman dan kebolehan lain yang setanding.

Permohonan Salleh telah ditolak memandangkan pegangan saham ekuiti syarikat yang diuruskannya hanyalah bernilai purata sebanyak SD258 juta dalam jangka masa tiga tahun kewangan yang lalu. "Ia sangat jauh di bawah nilai yang diperlukan sebanyak SD500 juta" kata Presiden Jawatankuasa Pilihan raya dalam sebuah surat rasmi yang dihantar kepadanya.

Farid juga dilaporkan tidak layak untuk bertanding disebabkan nilai 500 juta ekuiti yang diperlukan itu.

"Mereka mengiktiraf saya yang memegang jawatan senior di dalam syarikat, namun syarikat itu sendiri tidak memenuhi syarat SG500 juta," kata beliau dipetik oleh media tempatan.

Halimah pula berjaya memenuhi syarat bagi melayakkan diri sebagai calon presiden kerana berpengalaman di dalam sektor awam dan pernah menjawat jawatan speaker sekurang-kurangnya selama tiga tahun.

Sumber: Milo Suam


✍ Sumber Pautan : ☕ Sehinggit Media News

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2xr5Tzz

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.