Hi! Welcome Back and Stay Tune! Gubal Undang-Undang Berita Palsu Adalah Tepat - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Gubal Undang-Undang Berita Palsu Adalah Tepat




Langkah kerajaan menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi menggubal undang-undang baru untuk mengekang berita palsu di laman internet adalah langkah bijak yang diusahakan kerajaan Pusat.



Penganalisis politik, Azmi Hassan berkata banyak pihak tidak boleh menafikan betapa negara kini dibanjiri dengan terlalu banyak berita palsu hingga menggugat kesejahteraan dan ketenteraman awam.



Malah ujarnya, undang-undang sedia ada iaitu Seksyen 8A Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 sudah tidak lagi relevan dan mampu menangani masalah tersebut, sementelah ia sudahpun berusia 30 tahun.



"Bukan akta yang dibentuk ini mesti tidak bercanggah dengan akta sedia ada tetapi mesti berpegang kepada senario semasa.



"Akta percetakan itu sudah lama, dan bila ianya mula ditubuhkan namun landasan alam maya itu masih belum ada, media sosial masih belum ada pada masa itu.



"Tetapi hari ini telah berubah, jadi sebab itu diperlukan satu akta baru khusus untuk menangani penularan berita yang berlaku di alam maya kerana pada ketika ini semua orang tidak kira wartawan atau rakyat biasa boleh menerbitkan pendapat mereka secara pantas dan dapat dibaca dengan cepat.



"Kesannya, cepat sekali, sebab itu akta baru ini mesti menepati kehendak semasa," katanya dalam satu temubual eksklusif bersama Antarapos baru-baru ini.



Awal Januari tahun ini Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengumumkan pembentukan sebuah jawatankuasa khas bagi mengkaji undang-undang baru bertujuan membendung berita palsu yang boleh mengancam kestabilan politik, menggugat ketenteraman awam dan keselamatan negara.



Jawatankuasa tersebut sudah bermesyuarat buat kali pertama minggu lepas dengan dihadiri wakil Polis Diraja Malaysia, Jabatan Peguam Negara, Kementerian Komunikasi dan Multimedia, Majlis Keselamatan Negara (MKN) serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) serta Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang.



Menurut Azalina, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersetuju jawatankuasa itu disertai badan bukan kerajaan (NGO) dan Ahli Parlimen untuk memastikan usaha kerajaan menangani isu ini mendapat sokongan pelbagai pihak serta melalui proses perundingan semua pihak berkepentingan.



Mengulas lanjut Azmi berkata pembangkang khususnya Pakatan Harapan (PH) tidak perlu berasa tergugat dengan adanya undang-undang baru ini, jika tidak melalukan sebarang kesalahan.



"Penularan berita palsu ini bukan hanya berlaku kepada satu kumpulan sahaja, ianya juga berlaku kepada kumpulan yang menyokong kerajaan.



"Kumpulan yang menyokong pembangkang, mereka juga terkesan daripada aktiviti berita palsu ini.



"Saya melihat aktiviti berita palsu ini tidak mengenal ideologi politik, tidak mengenal dari bangsa mana, kumpulan rakyat itu, tidak mengenal NGO yang menyokong kerajaan ataupun tidak, semunya terkesan dan terbabit," jelasnya lagi.



Sebelum ini, Pengerusi PPBM dan Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa pembentukan undang-undang bagi mengekang berita palsu itu bertujuan menyekat rakyat daripada mengkiritik kerajaan.



Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang juga menyifatkan undang-undang baru itu akan mensasarkan pemimpin pembangkang.



Susulan itu, Azalina dalam satu kenyataannya bertegas undang-undang tersebut tidak seperti  Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang menyekat kebebasan bersuara dan tahanan tanpa bicara, sepertimana yang diamalkan pada zaman Dr Mahathir dahulu.





-ze



✍ Sumber Pautan : ☕ KAKI PALU

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2GfrbjL

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.