Hi! Welcome Back and Stay Tune! Parti pembangkang keliru dengan konsensus MA63 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Parti pembangkang keliru dengan konsensus MA63

Parti pembangkang di Sabah didakwa keliru apabila menyamakan konsensus dengan kompromi dalam Manifesto Barisan Nasional (BN) melibatkan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, pembangkang khususnya Parti Warisan Sabah (Warisan) bercakap seolah-olah MA63 hanya melibatkan Sabah dan Sarawak walhal mempunyai tiga komponen utama iaitu Kerajaan Persekutuan, Sabah dan Sarawak.

“Salah satu cara untuk memperkasakan MA63 adalah melalui Jawatankuasa Pemandu Kebangsaan berkenaan Devolusi Kekuatan, yang diketuai oleh saya sendiri dan Datuk Seri Nancy Shukri.

“Apakah cadangan Pakatan Harapan di sisi lain? Di peringkat Persekutuan, mereka merancang untuk mewujudkan Jawatankuasa Khas Kabinet yang mana satu langkah bertindih kerana sudah pun dilakukan kerajaan BN pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Dalam Manifesto BN yang diumumkan Sabtu lalu, hak-hak Sabah dan Sarawak di bawah MA63 akan direalisasikan secara konsensus.

Tambah Anifah, tindakan Pakatan Harapan memberi cadangan bertindih seperti itu menggambarkan tidak peka dengan perkembangan di kedua-dua negeri itu.

“Ini membuat saya tertanya-tanya apakah mereka benar-benar memahami apa yang mereka tawarkan kepada rakyat Sabah dan Sarawak.

“Mereka juga ada mencadangkan program pertukaran antara pelajar Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung. Sekali lagi, cadangan ini sudah dilaksanakan oleh kerajaan BN dengan kedua-dua Yayasan Sabah dan Yayasan Sarawak menerajui program ini,” katanya yang juga merupakan Ahli Parlimen Kimanis. - UTUSAN ONLINE



✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2GTSPYo

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.