Hi! Welcome Back and Stay Tune! ‘Kegembiraan, Kasih Sayang Dan Saling Hormat Menghormati.’ Tiga Elemen Yang Akan Diterap Dalam Sistem Pendidikan.. - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

‘Kegembiraan, Kasih Sayang Dan Saling Hormat Menghormati.’ Tiga Elemen Yang Akan Diterap Dalam Sistem Pendidikan..



KLUANG - Kementerian Pendidikan akan mewujudkan tiga elemen budaya untuk diserapkan dalam sistem pendidikan di negara ini iaitu kegembiraan, kasih sayang dan saling hormat menghormati.

Menterinya, Dr Maszlee Malik berkata, elemen budaya itu perlu diberi penekanan dan akan diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran bermula di peringkat sekolah rendah hingga ke universiti.


“Saya tekankan tiga pokok utama ini sepanjang lima tahun ini dan berharap ia akan berterusan iaitu kita hendak bawa pertama kegembiraan, kedua kasih sayang yang mana kita saling berkasih sayang misalnya cikgu dengan murid, murid sesama murid, guru sesama guru di antara berlainan bangsa dan agama.

“Sebab itu, kita galakkan banyak kerja-kerja ‘volunteerism’ dilaksanakan, ia bukan jadi dasar tapi budaya. Dan elemen ketiga saling hormat-menghormati sebab bila kita saling hormat-menghormati, ia akan datang kasih sayang dan kita akan gembira.

“Perkara ini akan jadi tonggak dasar dalam sesi pengajaran dan sesi pembelajaran di sekolah,” katanya dalam sidang media selepas majlis penyampaian bantuan kepada golongan asnaf di Masjid Al-Huda Bandar Baru Ibrahim Majid, Simpang Renggam, dekat sini, hari ini.


Maszlee yang juga Ahli Parlimen Simpang Renggam berkata, penerapan tiga elemen budaya itu akan memudahkan seseorang belajar bahasa khususnya Bahasa Inggeris disebabkan ada nilai hormat-menghormati, kasih sayang dan kegembiraan.

Menurutnya, menerusi elemen yang diwujudkan itu secara tidak langsung dalam menghapuskan budaya curiga-mencurigai, prejudis, dengki serta budaya tidak percaya.

“Dengan penerapan elemen ini ianya akan memudahkan kementerian melaksanakan sistem pendidikan berteraskan teknologi dan penekanan berkaitan Bahasa Inggeris,” katanya.


Terdahulu, Maszlee menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Huda Bandar Baru Ibrahim Majid dan memberikan tazkirah kepada jemaah seterusnya menyampaikan sumbangan bantuan.

Dalam majlis berkenaan, seramai 40 golongan asnaf di sekitar kawasan Bandar Baru Ibrahim Majid menerima bantuan barangan keperluan.


Sumber: Sinar Harian


✍ Sumber Pautan : ☕ PenmerahPress

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2IOlT4A

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.