Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kit Siang terkejut Najib tak terkejut - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kit Siang terkejut Najib tak terkejut

kit-siang-najib-1

PETALING JAYA: Lim Kit Siang terkejut – dengan kurangnya rasa terkejut yang ditunjukkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, dan ahli Kabinet terhadap tuduhan yang disenaraikan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (AS) (DOJ) minggu lalu.

Bercakap pada satu majlis DAP di Sungai Siput malam tadi, Kit Siang berkata sepanjang tiga hari lalu ialah “tempoh paling memalukan dalam enam dekad sejarah negara”.

Pada Khamis, DOJ memfailkan tuntutan saman untuk mendapatkan semula aset bernilai AS$1 bilion, termasuk hartanah mewah, jet peribadi dan hak royalti filem Wolf of Wall Street.

Aset berkenaan dikatakan diperoleh daripada dana yang diselewengkan daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB), syarikat pelaburan milik negara. 1MDB menafikan wangnya dicuri.

Kit Siang yang juga ketua Parlimen DAP berkata sidang media oleh Peguam Negara AS Loretta Lynch itu menyebabkan Malaysia dikutuk dan dikritik masyarakat dunia, malah dilihat seperti negara yang rasuah dan picisan.

“Ia nampak seperti Najib dan menterinya tidak terkejut dengan saman AS itu, seolah-olah mereka sudah menjangkakannya dan sudah bersedia merangka respons mereka selepas FBI AS memulakan siasatan pada September lalu,” katanya.

Beliau berkata pendirian kerajaan yang tuntutan itu hanya saman sivil amat lemah oleh pihak berkuasa Malaysia.

Katanya, tindakan sivil AS itu berdasarkan kepada tingkah laku jenayah dan aktiviti salah guna serta menyeleweng berbilion ringgit dengan kepentingan jenayah dan rasuah.

Beliau berkata, material dalam tuntutan itu akan menyebabkan peguam negara Malaysia, SPRM dan polis sibuk untuk bertahun-tahun akan datang.





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/2aDy3c4

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.