Hi! Welcome Back and Stay Tune! Kecuaian dan Tindakan Manusia Yang Mengundang Insiden Ngeri Di Zoo Binatang Liar - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Kecuaian dan Tindakan Manusia Yang Mengundang Insiden Ngeri Di Zoo Binatang Liar

Zoo merupakan salah satu tempat kegemaran, bagi kebanyakan orang untuk menghabiskan masa lapangnya. Selain kerana di tempat ini, kita boleh melihat hidupan - hidupan liar, kita juga dapat merasakan udara sejuk dari banyaknya pokok-pokok yang ada di kawasan Zoo. Keselamatan di Zoo juga biasanya sangat terjaga untuk menempatkan  binatang - binatang liar yang menghuni di Zoo Awam. Namun demikian masih ada saja berita orang atau sesiapa yang suka mencerobohnya dengan  memasuki kandang binatang liar ini. Walau apapun  alasan, kecuaian, ataupun sebab-sebab lainnya orang - orang ini yang memasuki kawasan paling membahaya di kawasan terlarang. Sudah tentunya berakhir dengan sebuah Insiden yang mengerikan. Kecuaian dan perbuatan ini tentu saja mengundang padah - kesan luka hingga meragut nyawa. Dan berikut ini merupakan Kecuaian manusia yang akhirnya mengundang Insiden ngeri di beberapa Zoo di dunia.


Merasa  Terlalu Jengkel Dengan lenteran Isteri, Seorang Suami Melompat Ke dalam Kandang Singa


Di India, Suami yang bernama Surya Narayan Das mengaku sangat kesal dan jengkel terhadap lenteran isterinya yang tidak berhenti meleter yang mana ketika mereka sedang melawat Zoo Binatang Liar. Lelaki ini nekad melompat ke kandang Singa, yang kebetulan di dalamnya terdapat sekumpulan Singa yang tengah bersantai. Akibat tindakan nekad ini, boleh diteka apa yang akan berlaku, kumpulan singa ini pun terus menghampiri tubuh Surya Narayan Das dan akan berusaha untuk membahamnya. Namun entah bagaimana, nasib menyebelhi Narayan dan beliau berjaya diselamatkan, walaupun mengalami beberapa luka gigitan di leher, wajah, kaki dan tanganya. Tindakan Narayan ini boleh dikira cubaan bunuh diri disebabkan hanya merasa tidak tahan dengan lenteran isterinya. Yang menjadi pertanyaan adalah perlu seorang Lelaki cuba bunuh diri hanya kerana tak tahan dengan lenteran Isterinya?

Wanita Ini  Terjun Ke Dalam Kolam Beruang Kutub, Karena Merasa Haiwan Ini Lucu


Lain pula cerita seorang wanita berusia 32 tahun ini. Lebih tepat dipanggil pendek akal kerana berani menceroboh kandang Beruang Kutub. Kenapa tidak, Ia dengan sengaja terjun ke kolam yang merupakan tempat kandang Beruang kutub di Zoo Berlin. Beliau tertarik hanya karena merasa haiwan yang tengah bersantai di batuan tengah kolam tersebut dilihatnya sungguh melucukan. Kejadian ini berlaku pada 2009, di mana secara tiba2 seorang wanita bertubuh agak gempal terjun dan berenang menuju kearah sekumpulan beruang kutub yang tengah bersantai. Tindakanya ini tentu saja memprovokasi para beruang tersebut yang merasa wilayah kekuasaanya telah di masuki orang asing. Dan setelah cukup dekat salah satu beruang ini terus menggigit belakang wanita tersebut. Setelah sedar keadaan dirinya dalam bahaya, wanita ini pun segera berusaha untuk berenang menjauhi dari kumpulan beruang tadi. Namun kini keadaan bertambah kelam kabut apabila tiba giliran 3 beruang lain mengejarnya. Kebetulan saat sampai di tepi kolam sudah ada para penjaga Zoo yang telah menyedari tindakan bodoh wanita ini dan berusaha menolongnya. Wanita ini kamudian dapat diselamatkan walaupun sempat beberapa kali jatuh, saat melarikan diri wanita telah mengalami luka ringan akibat terkena beberapa cakaran dan gigitan.

Mengaku Mendapat Bisikan Tuhan, Seorang Pemuda Terjun ke Dalam Kandang Singa


Kadang kala seorang manusia bila seolah mendapat bisikan gaib, akan melakukan sesuatu tindakan yang diluar pemikiran normal. Hal ini diakui oleh seorang pemuda bernama Lucas Thomas (22 tahun), dengan secara tiba - tiba melompat ke dalam kandang singa di Zoo Buenos Aires, Argentina. Pemuda ini mengaku mendengar suara Tuhan di kepalanya yang berbisik agar Ia melompat ke dalam kandang Singa.

Setelah melompat ke dalam kandang, mulanya kumpulan singa tidak mengendahkan kehadiran Lucas. Namun entah apa yang ada di pikiran remaja ini, malah dengan sengaja mengambil tuala kecil lalu mengibas - ngibaskanya lseoah lagak seorang matador untuk memancing perhatian singa - singa yang ada di kandang tersebut. 

Dan niat Lucas terjawab di mana salah satu dari singa yang ada di kandang tersebut mulai memberi tindakan balas dan akhirnya menerkam Lucas. Aksi Lucas yang telah membuat kekecohan di Zoo ini membuat para penjaga yang datang untuk menyelamat tepat pada waktunya. Singa tersebut sempat dilumpuhkan dengan tembakan senapang bius sebelum hal yang lebih buruk terjadi. Akibat perbuatan gila Lucas ini beliau hanya mengalami sedikit luka akibat cakaran serta gigitan di tanganya. 

Melompat Dari Monorail Untuk Melihat Harimau Dari Dekat


Tindakan dari seorang pemuda bernama David M. Villalobos, merupakan tindakan berani dan tak masuk akal. Hanya karena ingin melihat Harimau secara lebih dekat, Ia nekad melompat dari sebuah monorail di Zoo, Bronx, New York.Pemuda yang berusia  25 tahun ini melakukan tindakan bodoh karena mengaku ingin merasakan pengalaman spritual saat berada di dekat Harimau dan juga mencuba rasa takutnya. Setelah terjatuh ketanah Villalobos, sempat di hampiri oleh beberapa ekor Harimau yang tertarik dengan suara Villalobos semasa jatuh ketanah. Meski Harimau - Harimau ini sempat memberikan beberapa gigitan dan cakaran dan hanya mengalami beberapa kesan luka ringan. Tapi kesan semasa jatuh dari monorail membuat beliau luka parah seperti patah tulang rusuk, pinggul dan juga pergelangan tangan.  Ini adalah akibat terjatuh dari monorail yang sedang berjalan dari ketinggian 20 meter lebih. Pemuda ini telah ditahan kerana memasuki secara haram kawasan terlarang di Zoo Bronx . Walaupun telah diputus tidak bersalah atas kesilapan dan tindakan gila, pemuda ini dibebaskan cukup untuk mengajar membuat dia rasa takut dan tidak akan mengulangi perbuatan bodoh tersebut.

Nekad Terjun Ke Kandang Beruang, Seorang Pemuda Di Baham  Beruang Tanpa Ampun


Kebanyakan isu keselamatan Zoo dirancang sedemikian rupa, agar para pengunjungnya dapat melihat dengan lebih dekat tapi selamat dengan binatang liar. Namun tidak seperti kemudahan yang terdapat di Zoo bernama Berne Bear Park, di Swiss. Seorang pemuda. Ceritanya seorang pemuda denganberani  terjun kedalam kandang beruang. Padahnya memang mengerika dimana seekor beruang yang merasa ada orang asing memasuki wilayahnya berung tersebut terus mendekati serta menerkam pemuda tadi sambil mencarik badan dan tangan pemuda tadi tanpa ampun.

Dalam rakaman peristiwa tahun 2009 yang telah tersebar luas itu kelihatan  dengan jelas bagaimana Pemuda itu digomol serta digigit oleh Finn si beruang coklat. Nasib menyebelahi pemuda itu kerana selepas sepuluh minit bertarung, seorang pengawal datang dan sempat menembak dengan senapang bius pada beruang itu sebelum keadaan semakin tidak terkawal. Meskipun persitiwa ini cukup mengerikan, nasib menyebelahi keduanya baik pemuda yang bodoh berani dan juga Finn si beruang kerana berjaya diselamatkan tanpa ada kemalangan nyawa.

Dua Pemuda Berenang Di Kandang Binatang Buas Untuk Mengalungkan Bunga Ke Leher Harimau


Tak ada kata lain yang boleh digambar keatas tingkahlaku 2 penceroboh di India. Selain "Bodoh." Entah apa yang ada di pikiran Prakesh Tiwari dan Suresh Rai, hingga dengan berani berenang menyusuri kandang yang terdapat di Zoo Calcutta semata untuk mengalungkan sebuah karangan bunga ke leher seekor harimau bernama Shiva. Padahal Shiva merupakan Harimau terbesar di Zoo ini yang di beri jolokan Destroyer atau Penghancur.

Setibanya ke-dua pemuda ini di kandang harimau tersebut, salah seorang diantaranya yang bernama Suresh dengan segera melemparkan kalungan bunga ke leher Shiva. Tentu saja keadaan ini membuat harimau tersebut terkejut lantas menyerang ke duanya. Melihat hal ini Suresh segera berlari, namun tidak dengan temannya Prakesh yang ditinggal seorang diri dan terpaksa berhadapan dengan Shiva. Akibat tindakan berani  atau lebih tepat jika di panggil bodoh ini, Prakesh mengalami lika parah dan bertarung nyawa kerana dibaham serta dicakar oleh harimau tadi. Suresh telah selamat dengan hanya mengalami beberapa luka cakaran.

Pemuda  Yang Mengajak Beruang Berkelahi


Sebuah kejadian yang ganjil terjadi di Zoo Warsawa, Polandia pada tahun 2015 yang lepas. Seorang pemuda kelihatan dengan sengaja memasuki kandang beruang. Dengan tenangnya pemuda ini melompati pagar halangan dan berjalan secara santai menuju kearah seekor beruang. Menurut saksi yang melihat, pemuda ini dengan sengaja memasukan tangan kananya kemulut beruang ini, dan cuba memprovok beruang tersebut beberapa kali sebelum memukulnya dan beruang itu pergi begitu saja. Sedangkan beruang seberat 220 kg yang bernama Sabina tersebut, kelihatan mengeleng-geleng kepala dan menganggap aksi gila sambil beredar dari pemuda tersebut. Setelah disiasat didapati pemuda ini dibawah pengaruh alkohol dan menurut Maria Krakowiak, Ketua lembaga pemeliharaan haiwan di Zoo Warsawa, pemuda ini dikira bernasib baik bukan saja memasuki kandang Sabina tapi tingkahlaku Sabina yang sangat manja dan permah telah menyelamatkan nayawa pemuda itu.

Seorang Pemuda Kehilangan Lengan Serta Nyawa Gara-Gara Cuba Mengambil foto Harimau Dari Jarak Dekat


Demi untuk mendapatkan sebuah gambarfoto yang sempurna, kadang2 pelawat rela melakukan apa2 walaupun tindakan itu boleh mengundang bahaya. Inilah cerita  seorang lelaki bernama Prakash Bezbaruah, ketika mengunjungi Zoo Guwahati, India pada tahun 2007 yang lalu. Lelaki yang berusia 50 tahun ini, dengan selamba memasukan lenganya ke dalam kandang harimau, hanya untuk mendapatkan gambarfoto dengan lebih jelas tanpa halangan pagar besi. Ketika Ia tengah asik mengambil gambarfoto, seekor harimau betina muncul secara tiba - tiba dan mengcengkram tangan Prakash. Meskipun sempat melawan dengan menarik tanganya, namun ia tetap gagal karena tak lama selepas itu seeokor harimau jantan datang dan menggigit tangan lelaki malang ini.

Mendengar kekecohan yang terjadi, 2 orang penjaga Zoo sempat menolong Prakesh tapi sayang, akibat cengkraman kuat 2 ekor harimau ini, badan Prakash dapat dilepaskan namun lengan kirinya telah putus. Akibat kehilangan banyak darah, Prakash ahirnya meninggal semasa di bawa ke Hospital.


Kecoh Budak Berumur 4 Tahun Yang Menyusup Ke Kandang Gorila


Sebuah kejadian tragik telah berlaku baru-baru ini di Zoo Cinsinnati. Kejadian ini bermula ketika seorang budak berusia 4 tahun, meloloskan diri dari pengawasan orang tuanya dan memasuki parit yang ada terapat kandang Gorila. Dalam kandang ini terdapat seekor Gorila seberat 225kg bernama Harambe yang terus mendekati budak kecil ini dan menyeretnya ke tepi parit. Kejadian ini telah membuat seluruh Zoo tersebut menjadi heboh,apalagi setelah Harambe terlihat meyeret budak kecil tersebut. 

Meskipun banyak orang yang menganggap bahawa harambe, hanya berusaha melindungi budak kecil itu, namun pihak pengawal Zoo berfikir sebaliknya, dan menganggap Harambe boleh membahayakan nyawa budak tersebut. Pengawal pun akhirnya terpaksa melepaskan tembakan kearah punggung Gorila itu sehingga mati demi menjamin keselamatan budak kecil tersebut. Walaupun budak kecil terselamat namun terpaksa mengadai harga yang mahal karena Harambe meupakan jenis Gorila yang jarang dijumpa.

Seorang Wanita Mati Diterkam Harimau, Kerana Keluar Dari Kenderaan


Dalam sebuah rakaman CCTV baru-baru ini yang telah menjadi viral di media sosial, kelihatan seorang pengunjung wanita di Zoo Beijing Badaling Wildlife World, diterkam oleh seekor harimau beberapa saat setelah ia keluar dari kenderaan yang ditumpangi di dalam kawasan Zoo tersebut. Wanita yang terkejut tersebut segera di tarik oleh harimau yang menyerangnya dari arah semak belukar. Melihat temannya di serang Harimau, seorang wanita lain yang ada di dalam kenderaan tersebut keluar untuk menolong, namun ia juga menerima nasib yang sama apabila turut diserang oleh harimau yang  lain. Seorang lelaki  yang berada dalam kenderaan yang sama turut keluar untuk membantu kedua wanta tersebut pun, namun tak berjaya. Kakitangan Zoo yang kebetulan berada di situ sebenarnya berusaha untuk menolong, namun mereka juga gagal kerana serangan kumpulan  harimau dan hanya mampu menyelamatkan satu orang saja. Sedangkan penyebab mengapa wanita itu keluarnya dari kenderaan hanya kerana sedikit pergeseran di dlam kenderaan.

Di Zoo ini para pengunjung memang dibolehkan untuk mengguna kenderaan sendiri untuk melalui kawasan terbuka yang telah di sediakan oleh pihak Zoo dengan syarat mereka tidak boleh keluar dari kenderaan mereka ketika  berada di kawasan binatang buas.

Semoga serba sedikit  cerita ini menjadi pedomann dan tauladan. Meskipun sebahagian besar haiwan di Zoo sudah biasa melihat kehadiran manusia, namun naluri haiwan mereka tetap ada. Kita yang sebagai manusia harus berhati-hati dan tidak memperkecilkan hal keselamatan terutama melawat kawasan Zoo yang memelihara binatang2 buas.


 
Rujukan :

http://www.therichest.com/rich-list/most-shocking/15-idiots-who-climbed-the-fence-at-the-zoo/
www.dailymail.co.uk
https://www.youtube.com
http://archive.indianexpress.com/news/man-dies-after-tiger-attack-in-guwahati-zoo/252328/
http://www.bbc.com/indonesia/majalah/2016/07/160725_majalah_harimau_terkam_wanita_beijin


Artikel Asal : Anehdidunia.com

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.