Hi! Welcome Back and Stay Tune! Hafiz Hamidun sokong World #QuranHour - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Hafiz Hamidun sokong World #QuranHour

TANPA disedari, dari sehari ke sehari penghayatan manusia pada al-Quran dilihat semakin jauh.

Oleh itu, penganjuran program World #QuranHour dilihat sebagai satu inisiatif terbaik buat seluruh umat Islam.

Tambahan pula, program anjuran Kumpulan Media Karangkraf menerusi Yayasan Warisan Ummah Ikhlas ini berjaya memupuk kesedaran sekali gus mewujudkan semangat mencintai al-Quran di kalangan orang ramai.

Tidak mahu ketinggalan, penyanyi popular, Hafiz Hamidun menyifatkannya sebagai satu tanggungjawab sosial.

“Saya dah tahu mengenai program ini, sejak tahun lalu, cuma saya tak dapat terlibat secara langsung kerana terikat dengan komitmen lain.

“Tapi, saya tetap memberi sokongan melalui medium media sosial.

“Insya-ALLAH, tahun ini saya tak ada masalah untuk sama-sama terlibat dalam kempen ini kerana ia juga merupakan tanggungjawab peribadi saya,” katanya pada Media Hiburan.

Kembali untuk tahun kedua, World #QuranHour 1438H menekankan proses membaca al-Quran perlulah bermula daripada diri sendiri.

Tujuannya untuk mewujudkan masyarakat berbudi penyayang selaras dengan temanya, A World of Compassion: A Beginning.

Pelantun lagu Jodoh Berdua ini berkata, sesiapa sahaja mampu menjadikan kitab suci ALLAH sebagai satu karya yang digemari seterusnya disanjung.

“Al-Quran sekarang dah jadi bosan. Sebab apa bosan? Sebab kita yang membosankannya. Dah la tak faham, baca pula macam tu saja.

“Jadi, macam mana nak interaktif al-Quran? Kita mahukan pembaharuan tapi masih ada guide line dan tak boleh main hentam saja baca.

“Sebab itu, adanya World #QuranHour, walaupun setahun sekali, baca pula hanya sejam, jadilah daripada tak baca apa-apa sebelum ini,” katanya.

Baginya rasa sayang dan cinta kepada al-Quran boleh ditunjukkan melalui kreativiti masing-masing.

“Bukan saja dengan mengadakan pelbagai kempen tapi kita juga perlu kreatif dari sisi masing-masing.

“Jika dari sudut seni itu sendiri, orang seni sepatutnya hayatinya dengan lebih mendalam apatah lagi al-Quran itu juga satu seni. Bahasanya berseni.

“When it comes to art, saya selalu percaya apa yang kita selalu dengar itulah jiwa kita,” katanya.

Dekati golongan terpinggir

Merealisasikan hasrat, Hafiz mengambil inisiatif untuk mendekati golongan terpinggir secara berhikmah.

Bahkan, menjadi impian selebriti berusia 33 tahun ini, melihat golongan terpinggir kembali menjadi insan mulia sekali gus boleh menyumbangkan sesuatu kepada bangsa dan negara.

“Sebenarnya, kita jangan memandang remeh akan kemampuan mereka.

“Satu ketika dulu, mungkin mereka juga profesional tetapi tersilap langkah.

“Kali ini, saya yakin apabila kita promosi dengan lebih meluas, akan ada golongan-golongan yang mungkin sebelum ini tak pernah dengar dan mungkin akan berminat,” katanya.

Tambahan pula, hubungan antara tujuan dakwah dengan permasalahan sosial yang dihadapi oleh umat adalah relevan seterusnya menjadi kewajipan.

“Bila bercakap mengenai agama, maka wajib untuk kita support dan bantu.

“Lagipun, al-Quran juga satu tuntutan kerana ia menjadi dasar kepada semua rukun Islam,” katanya.

Jelasnya, seiring dengan peredaran zaman, sudah menjadi tanggungjawab kepada semua pihak untuk memberi kesedaran.

“Pada saya, sekarang ini, ia bukanlah tanggungjawab daripada orang yang tertentu sahaja, sebaliknya ramai pihak.

“Contohnya, buat golongan selebriti, jangan bazirkan masa dan follower anda dengan supply content yang bukan-bukan. Ini dah zaman 2017 dan 60 tahun merdeka, gunakanlah dengan baik dan pintar. Ini bukan zaman untuk diri sendiri sebaliknya pulangkan semula pada masyarakat.

“Apa yang penting, pemikiran kita perlulah diubah lalu memulakan langkah pertama dan seterusnya,” katanya.

Seperti tahun lalu, World #QuranHour 1438H akan diadakan secara serentak di seluruh negara selama satu jam bersempena ibadah wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah ini.

Secara kebetulan, hari tersebut jatuh pada sambutan Hari Kebangsaan iaitu 31 Ogos depan.

The post Hafiz Hamidun sokong World #QuranHour appeared first on Berita Viral.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2ozVGIa

✍ Sumber Pautan : ☕ Berita Viral


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.