Hi! Welcome Back and Stay Tune! Sistem Kamera Menggantikan Sensor Fizikal Bagi Memantau Nadi Dan Suhu Bayi Pramatang Berjaya Diuji - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Sistem Kamera Menggantikan Sensor Fizikal Bagi Memantau Nadi Dan Suhu Bayi Pramatang Berjaya Diuji

Bayi pramatang memerlukan pemantauan sepanjang masa di hospital. Tidak seperti bayi kelahiran normal, bayi pramatang mungkin telah dilahirkan dengan organ pernafasan yang belum cukup matang. Kadar nadi, pernafasan dan suhu haru sentiasa dipantau bagi memastikan mereka terus hidup. Di hospital sekarang pelbagai sensor dilekapkan pada tubuh bayi pramatang untuk pemantauan. Ini mendatangkan kerengsaan kulit dan bacaan kuran tepat apabila bayi bergerak.

Sebuah sistem kamera yang menggantikan keperluan menggunakan sensor fizikal berjaya diuji oleh penyelidik di EPFL dan Institut CSEM Switzerland. Sistem kamera ini memantau suhu bayi dengan melihat perubahan warna kulit. Nadi bayi pula dipantau dengan melihat pergerakan dada dan bahu. Sistem ini masih boleh memantau bayi dalam keadaan gelap kerana dilengkapi kamera infra-merah.

Melalui ujian yang dilakukan ke atas orang dewasa, sistem pemantauan hanya menggunakan kamera berfungsi setanding dengan sistem sensor fizikal sedia ada. Langkah seterusnya ialah melakukan ujian ke atas bayi di Hospital Universiti Zurich. Di masa hadapan sistem ini akan menggantikan sistem sedia ada dan gambar sedih bayi pra-matang dengan pelbagai wayar berselirat di dalam mesin inkubator akan menjadi sejarah silam.

Untuk meneruskan bacaan klik link ini http://ift.tt/2nDlc3s

✍ Sumber Pautan : ☕ Amanz


(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Enjoy dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.