Hi! Welcome Back and Stay Tune! Malaysia yakin Perjanjian Iklim Paris 2015 tidak akan terjejas - Wan Junaidi - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Malaysia yakin Perjanjian Iklim Paris 2015 tidak akan terjejas - Wan Junaidi

ALOR SETAR: Malaysia melahirkan keyakinan Perjanjian Iklim Paris 2015 tidak akan gagal sama sekali walaupun Amerika Syarikat (AS) telah mengumumkan negara itu menarik diri menyertai perjanjian itu.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata sebanyak 194 negara telah melahirkan keazaman tinggi agar perjanjian itu dipertahankan demi masa depan ekologi negara masing-masing berkenaan isu pemanasan global.

"China mungkin mengambil alih kepimpinan, mungkin juga Kesatuan Eropah. Jerman juga mungkin (ambil alih kepimpinan).

"China, atau India boleh memain peranan negara-negara yang besar dan berkemampuan. Jadi kita tidak melihat perjanjian ini akan gagal.

"Walaupun kita kecewa dengan keputusan Amerika Syarikat yang dahulunya menonjolkan diri kononnya mereka adalah jaguh mempertahankan isu-isu alam sekitar ini, tetapi kita yakin perjanjian ini tidak akan terjejas tanpa mereka," ujar beliau.

Beliau berkata kepada pemberita sewaktu melawat tapak Projek Rancangan Tebatan Banjir Sungai Kedah/Anak Bukit di Alor Setar, siang tadi.

Dua hari lepas Presiden AS, Donald Trump mengundang kemarahan dan kritikan dunia apabila memutuskan negaranya tidak lagi menyertai perjanjian itu.

Mengulas perkara itu lagi, Wan Junaidi berkata dunia khuatir jika perjanjian itu gagal, ia akan memberi kesan yang buruk terhadap alam sekitar termasuk Malaysia apabila banyak kawasan rendah akan dinaiki air berikutan paras air laut yang terus meningkat.

Walaupun ia mengambil masa, namun ini yang perlu dipertahankan melalui perjanjian tersebut.



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2s6zv28

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.