Hi! Welcome Back and Stay Tune! VIDEO: Detik-Detik Tumbangnya Pohon yang Menyebabkan Belasan Orang Terbunuh di Festival Keagamaan - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

VIDEO: Detik-Detik Tumbangnya Pohon yang Menyebabkan Belasan Orang Terbunuh di Festival Keagamaan

16/8/17


Sedikitnya 11 orang tewas tertimpa pohon tumbang di Funchal, Portugal (Foto: Helder Santos/AFP)  
  11 orang terbunuh tertimpa pohon tumbang di Funchal, Portugal (Foto: Helder Santos/AFP)

FUNCHAL – Festival keagamaan di Funchal, Pulau Madeira, Portugal, diwarnai musibah tumbangnya sebatang pohon yakni   pohon oak yang sudah berusia 200 tahun. . Akibat insiden tersebut, sedikitnya 11 orang meninggal   dan puluhan lainnya cedera.
Pohon tersebut tiba-tiba tumbang dan menimpa kerumunan orang yang berada di sebuah dataran di wilayah sub-urban Funchal. Orang ramai yang sedang khusyuk mengikuti festival keagamaan bermandikan cahaya matahari, terus lari berhamburan menyelamatkan diri.

Diwartakan BBC, Rabu (16/8/2017), dua dari 11 orang korban maut merupakan kanak-kanak

Perdana Menteri (PM) Portugal, Antonio Costa, terus menyatakan dukacita mendalam bagi mangsa   dan keluarganya yang terkena dampak musibah tersebut. Sementara itu, Presiden Marcelo Rebelo de Sousa dijadualkan berkunjung ke Funchal, Pulau Madeira, untuk meninjau lokasi. 

Pulau Madeira merupakan destinasi pelancungan populer bagi pelancung dari Benua Eropah.   Cristiano Ronaldo lahir di pulau tersebut pada 2 Februari 1985 sebelum merantau ke Ibu Kota Lisbon. Mantan pemain Manchester United itu beberapa kali mempromosikan keindahan Pulau Madeira melalui media sosial. 

Ribuan orang memenuhi bahagian luar sebuah gereja yang berada di kaki bukit untuk merayakan Perayaan Pengangkatan Bunda Maria ke Syurga yang diperingati setiap 15 Ogos oleh umat Katholik. Mengingat majoriti warga Portugal beragama Katholik, tarikh tersebut dijadikan hari libur nasional. 

Petugas Layanan Darurat setempat memenuhi lokasi kejadian untuk merawat mangsa yang cedera  . Salah seorang saksi   berkata , pohon oak tersebut setidaknya dalam dua tahun terakhir sengaja disanggah. Sebab, batang pohonnya sudah berlubang. 

Peringatan Pengangkatan Bunda Maria ke Syurga pada 2017 seharusnya dirayakan dengan lebih istimewa. Sebab, peringatan tahunan tersebut ditunda pada 2016 kerana kebakaran hutan di Portugal
Sumber: Daily Mail /Youtube


✍ Sumber Pautan : ☕ indah.com

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2uOAYYZ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.