Hi! Welcome Back and Stay Tune! Inilah Presiden Zuhud Yang Paling Miskin Dan Langsung Tidak Miliki Harta - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Inilah Presiden Zuhud Yang Paling Miskin Dan Langsung Tidak Miliki Harta

Sudah menjadi perkara biasa bahawa gaya hidup ahli-ahli politik jauh sekali jika dibandingkan dengan orang-orang pengundi mereka. Tetapi tidak begitu di Uruguay. Presidennya hanya seorang yang tinggal di sebuah ladang dan sudah menjadi kebiasaan untuk mendermakan sejumlah besar daripada gaji bulanannya kepada rakyat miskin.

Jose Mujica menjawat jawatan Presiden Uruguay pada tahun 2010 hingga 2015 dan merupakan bekas pemimpin gerila yang tinggal di sebuah kampung kecil. Setiap bulan, 90% daripada gajinya diserahkan kepada orang miskin dan pengusaha kecil.

1. Mujica tidak pernah tinggal di istana presiden

Presiden Uruguay yang berusia 79 tahun ini terus tinggal di rumah usangnya sendiri yang mengambil masa 20 minit untuk ke ibu negara Uruguay, Montevideo. Beliau hanya memiliki sebuah Volkswagen Beetle lama yang berharga AS$1,945 (RM6,023).

2. Menyumbangkan 90 peratus daripada gajinya kepada rakyat miskin

Presiden Mujica menderma kira-kira 90% daripada gaji bulanan, bersamaan dengan $12,000 kepada badan amal. Sumbangan amal beliau telah memberi manfaat kepada orang-orang miskin dan usahawan kecil.

“Saya mungkin kelihatan seorang lelaki tua aneh … Tetapi ini adalah pilihan sukarela saya. Saya hidup dengan baik dengan apa yang saya ada.” katanya ketika ditanya mengapa.

3. Tinggal di sebuah rumah usang, bukan kediaman rasmi Presiden

Mujica, bekas pemimpin gerila berhaluan kiri terus tinggal di sebuah rumanh hampir roboh di sebuah ladang kecil di pinggir bandar Montevideo atas nama isterinya, Courtesy.

Untuk keselamatan, beliau hanya memiliki dua polis anjing berkaki tiga bernama Manuela. Dalam temu bual 2012 dengan BBC, beliau mengatakan: “Saya dipanggil ‘presiden paling miskin’, tetapi saya tidak berasa miskin. Orang miskin adalah mereka yang hanya bekerja untuk cuba untuk menjaga gaya hidup yang mewah, dan sentiasa mahu lebih dan banyak lagi, “katanya.

4. Hanya memandu VW Beetle biru lama

Presiden Mujica dan isterinya yang terkenal dengan gaya hidup merendah diri mereka. Mujica pernah mengisytiharkan bahawa aset beliau hanyalah Volkswagen Beetle tahun 1987 yang menjadi simbol gaya hidup sederhana beliau.

Walaupun kebanyakan presiden di negara lain memiliki kereta Porsch dan mempunyai pemandu sendiri, bekas presiden Uruguay ini masih lagi memandu sendiri kereta Beetle milik beliau ke mana-mana sahaja beliau mahu pergi.

5. Berpakaian sederhana

Mujica tidak ambil kisah tentang permaidani merah, perhiasan dan lain. Beliau memakai pakaian kasual untuk majlis rasmi dan tidak pernah memakai tali leher. Beliau hanya mahu menjadi diri sendiri

Namun begitu, Mujica tidak ingin dipanggil sebagai orang miskin atau presiden miskin. Miskin baginya adalah orang yang bekerja keras kerana mahu mempertahankan gaya hidup mewah, selalu mahu lebih dan lebih.

Sumber: Laicikang

The post Inilah Presiden Zuhud Yang Paling Miskin Dan Langsung Tidak Miliki Harta appeared first on Kaki Viral.



✍ Sumber Pautan : ☕ Kaki Viral

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : https://ift.tt/2A4UzZy

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!


No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.