Hi! Welcome Back and Stay Tune! Beli resit hotel bajet RM10 tetapi tuntut RM160 – RM220 - Mukah Pages : Media Marketing Make Easy With 24/7 Auto-Post System. Find Out How It Was Done!

Header Ads

Beli resit hotel bajet RM10 tetapi tuntut RM160 – RM220

resit-palsu

KANGAR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Perlis menahan 23 penjawat awam termasuk dua wanita kerana membuat tuntutan palsu sepanjang 2015.

Pengarah SPRM Perlis, Yaacop Angah berkata, mereka yang ditahan dalam operasi pada Selasa dan Rabu lalu terdiri daripada kakitangan pelbagai agensi dan kumpulan jawatan.

“Siasatan mendapati mereka telah membeli resit dari hotel bajet di sekitar Kuala Lumpur dengan harga RM10, kemudian membuat tuntutan di pejabat masing-masing dengan harga antara RM160 dan RM220 (mengikut kadar kelayakan gred masing-masing),” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, ada juga di antara mereka yang membuat tuntutan palsu berkenaan secara kerap iaitu sebanyak 10 kali dalam tempoh setahun dengan jumlah tuntutan individu mencecah RM9,850.

Jumlah keseluruhan tuntutan bagi semua kes berkenaan ialah sebanyak RM37,180 dan SPRM percaya masih ada kegiatan sama yang dilakukan di kalangan penjawat awam lain memandangkan hanya dua hotel yang telah diperiksa setakat ini.

Kes disiasat mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 (Akta 694).

Menurut Yaacop, hasil siasatan akan dikemukakan kepada Timbalan Pendakwa Raya dalam masa terdekat dan kesemua mereka dilepaskan dengan jaminan SPRM sementara menunggu arahan lanjut daripada Timbalan Pendakwa Raya.

– BERNAMA





Mukah Pages bring you trending news media with Free Malaysia Today http://ift.tt/1OYWzpY

No comments

Comments are welcome and encouraged on this site. Comments deemed to be spam or solely promotional will be deleted. Including link to relevant content is permitted, but comments should be relevant to the post topic.

Comments including profanity and containing language that could deemed offensive will also deleted. Please respectful toward other contributors. Thank you.